reis annuleren door corona

Coronavirus: 3 stappen om uw annuleringskosten vergoed te krijgen

Heeft u na de meest recente versoepelingen een reis geboekt? Wat een fijn vooruitzicht! Toch blijft het door het coronavirus (COVID-19) een onzekere tijd en is het nog altijd mogelijk dat u onverwachts uw reis moet annuleren. Omdat Klaverblad graag helpt wanneer de situatie in uw vakantiebestemming plotseling verandert, verruimen we tijdelijk de voorwaarden van onze annuleringsverzekering. We leggen u hieronder uit hoe u in drie stappen uw annuleringskosten vergoed krijgt.

Annuleringskosten vergoed krijgen via onze annuleringsdekking

Op 11 maart 2020 heeft de World Health Organization (WHO) het coronavirus (COVID-19) officieel als pandemie aangemerkt, met als gevolg dat er een lange tijd een negatief reisadvies (code oranje en/of rood) gold voor alle landen in de wereld. Per 15 mei 2021 is het reisadvies voor een aantal landen veranderd naar code groen en/of geel. Dit betekent dat er rustig aan weer gereisd kan worden. Heeft u bijvoorbeeld een zomervakantie geboekt en moet deze onverwachts toch geannuleerd worden vanwege het coronavirus? Dat is natuurlijk erg vervelend. Als u een Klaverblad Doorlopende reisverzekering met annuleringsdekking heeft, dan krijgt u mogelijk uw annuleringskosten vergoed. Deze eventuele schadevergoeding wordt zoals altijd bepaald op basis van uw polisvoorwaarden. Hieronder helpen we u in 3 stappen op weg om uw annuleringskosten vergoed te krijgen.

Nieuw: heeft u pas op of na 18 maart 2020 een Klaverblad Doorlopende reisverzekering met annuleringsdekking afgesloten? Voor u geldt nu ook dat we tijdelijk dekking bieden voor bepaalde schades die u vanwege het coronavirus kunt oplopen.

Stap 1: Nooit zelf uw reis annuleren

Het is erg belangrijk dat u niet zelf uw reis annuleert. Wacht altijd eerst het bericht van uw reisorganisatie of vervoerder af. De meeste reisorganisaties en vervoerders annuleren namelijk op eigen initiatief uw reis en/of verblijf als het reisadvies van uw vakantiebestemming verandert naar negatief.

Tijdelijk ruimere voorwaarden voor onze annuleringsverzekering

In deze onzekere tijden denken we graag met u mee. We hebben daarom de voorwaarden rondom onze annuleringsverzekering tijdelijk verruimd. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden, namelijk:

  • Uw reis is geboekt in de periode van 15 mei 2021 tot en met 31 december 2021, waarbij er tijdens boeking een positief reisadvies was voor het land (of de landen) van bestemming.
  • Uw reis heeft een vertrekdatum in de periode van 15 mei 2021 tot en met 31 maart 2022.
  • U heeft uw annuleringsverzekering uiterlijk binnen 7 dagen na het boeken van de vakantie afgesloten.

Nieuw: in deze gevallen worden uw annuleringskosten wel gedekt

  • Als er een positief reisadvies gold toen u de reis boekte, maar er een negatief reisadvies geldt op het moment van vertrek.
  • Als er op het moment van vertrek een positief reisadvies geldt en u zelf positief test op corona.
  • Als er op het moment van vertrek een positief reisadvies geldt, maar u om een andere reden* dan het coronavirus moet annuleren.
  • Als er op het moment van vertrek een negatief reisadvies geldt vanwege het coronavirus, maar u om een andere reden* dan het coronavirus moet annuleren.

* Deze reden moet wel voorkomen in de polisvoorwaarden van uw reisverzekering met annuleringsdekking.

Stap 2: Neem contact op met uw reisorganisatie

In de meeste gevallen neemt een reisorganisatie of vervoerder zelf contact op over het annuleren van een reis en over een eventuele compensatie. Vaak bieden zij u de mogelijkheid om uw reis en/of verblijf gratis om te boeken of u krijgt een restitutie van uw geld of een tegoedbon. Als u niets hoort, neem dan kort voor vertrek zelf contact op met uw reisaanbieder om te vragen of ze uw reis (kosteloos) annuleren. En om te bespreken of ze dan een omboeking of een andere compensatie (bijvoorbeeld een voucher of een tegoedbon) aanbieden.

Let op: als u van uw reisorganisatie een vergoeding of restitutie krijgt (of zou moeten krijgen), dan wordt dit verrekend met de uitkering die u van ons ontvangt op basis van de polisvoorwaarden.

Stap 3: Check uw annuleringsdekking

Als u eerst contact opgenomen heeft met uw vervoerder of reisbureau en zij niet (kosteloos) uw reis annuleren of omboeken, dan heeft u mogelijk dekking op uw annuleringsverzekering. Wel moet uw situatie aan een aantal voorwaarden* voldoen:

  • Heeft u op of na 18 maart 2020 uw reis geboekt? Dan moet u uw annuleringsverzekering binnen 7 kalenderdagen na het boeken van uw reis hebben afgesloten.
  • Er gold een positief reisadvies toen u de reis boekte, maar er geldt een negatief reisadvies op het moment van vertrek.
  • Er geldt een positief reisadvies op het moment van vertrek, maar u test vlak voor het moment van vertrek positief op corona.
  • Er geldt een positief reisadvies op het moment van vertrek, maar u annuleert om een andere reden** dan het coronavirus.
  • Er geldt een negatief reisadvies op het moment van vertrek vanwege het coronavirus, maar u annuleert om een andere reden** dan het coronavirus.

* We behandelen elke schademelding apart. In bijzondere situaties gelden er mogelijk meerdere en/of andere voorwaarden.

** Deze reden moet wel voorkomen in de polisvoorwaarden van uw reisverzekering met annuleringsdekking.

Bent u verzekerd via een assurantieadviseur? Neem dan contact op met uw adviseur om te checken of u via u uw annuleringskosten vergoed krijgt.

Wanneer worden annuleringskosten niet gedekt bij reizen die geannuleerd worden vanwege het coronavirus?

Steeds meer kan en dat is fijn. Toch is er nog steeds de kans dat reisomstandigheden verslechteren vanwege het coronavirus en reisadviezen worden aangepast. Daarom is het ook goed om te weten dat in de volgende gevallen uw annuleringskosten niet gedekt worden door onze annuleringsverzekering:

  • U heeft op of na 18 maart 2020 uw reis geboekt, maar u heeft uw annuleringsverzekering niet binnen 7 kalenderdagen na het boeken van uw reis afgesloten.
  • Er geldt een positief reisadvies op het moment van vertrek, maar u durft toch niet af te reizen naar uw vakantiebestemming.
  • Er gold een negatief reisadvies toen u de reis boekte en deze geldt op het moment van vertrek nog steeds/weer.
  • Er gold een negatief reisadvies toen u de reis boekte en u test vlak voor het moment van vertrek positief op corona.

Annuleren i.v.m. corona

Veelgestelde vragen

Module annulering
Als het ministerie een negatief reisadvies geeft nadat u uw vakantie geboekt heeft, dan is dit een geldige reden om uw vakantie te annuleren. Het negatief reisadvies moet wel nog steeds gelden op de datum van vertrek. Als het ministerie een negatief reisadvies geeft terwijl u al op uw vakantiebestemming bent, dan wordt een annulering van de rest van uw reis ook gedekt door de module Annulering.

Let op: om in onzekere tijden mee te denken met onze klanten hebben we per mei 2021 de voorwaarden van onze annuleringsverzekering verruimd.

Overige modules
Voor de overige modules geldt dat als er op het moment dat u naar een land vertrekt daar een negatief reisadvies voor geldt, dan bent u niet verzekerd. Als u al op uw vakantiebestemming bent en het reisadvies wordt negatief, dan bent u wel verzekerd.

Let op: als u op reis gaat naar een land met een negatief reisadvies (uitsluitend vanwege het coronavirus) en u heeft bij uw reisverzekering de modules Vervoer en verblijf, Bagage en Personenschade, dan heeft u tijdelijk wel dekking.
Ja. Als u een reis heeft geboekt naar een land waar code groen of geel voor geldt en het reisadvies verandert naar code oranje of rood vlak voor vertrek, dan heeft u tijdelijk dekking op uw annuleringsverzekering. Per mei 2021 hebben we namelijk de voorwaarden van onze annuleringsverzekering tijdelijk verruimd. Moet u uw reis annuleren, volg dan wel altijd ons stappenplan.
Als uw situatie aan de volgende punt voldoet, dan gelden de tijdelijk verruimde voorwaarden ook voor u:
- Uw reis is geboekt in de periode van 15 mei 2021 tot en met 31 december 2021, waarbij er tijdens boeking een positief reisadvies was voor het land (of de landen) van bestemming.
- Uw reis heeft een vertrekdatum in de periode van 15 mei 2021 tot en met 31 maart 2022.
- U heeft uw annuleringsverzekering uiterlijk binnen 7 dagen na het boeken van de vakantie afgesloten.
Ja, als het reisadvies positief was op het moment dat u uw reis boekte, dan krijgt u de annuleringskosten vergoed bij een positieve coronatest. Dit is onderdeel van de tijdelijk verruimde voorwaarden van onze annuleringsverzekering.

Let op: gold er een negatief reisadvies toen u de reis boekte en moet u uw reis annuleren, omdat u vlak voor vertrek positief test op corona? Dan krijgt u de annuleringskosten niet vergoed.
Neem contact op met uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij als u het niet eens bent met het aanbod. Het omboeken van een reis of het verstrekken van een voucher wordt gezien als een vergoeding voor uw schade. De kosten van de reis zijn in dit geval al gedekt door een andere voorziening, regeling of verzekering. Er is dus geen dekking voor de annuleringskosten als u geen gebruik wilt maken van de voucher of omboekingsregeling. Ook niet als u achteraf moet bijbetalen voor uw nieuwe reis.
Uw medische kosten (ook de medische kosten die u in het buitenland maakt) worden in eerste instantie vergoed vanuit uw ziektekostenverzekering. Vergoedt uw ziektekostenverzekering deze kosten niet of slechts tot een bepaald maximum? Dan krijgt u ze alsnog vergoed als u bij uw doorlopende reisverzekering de module ‘Medische kosten’ heeft afgesloten. Ook als u door een medische oorzaak langer op uw reisbestemming moet blijven, wordt dit tot een bepaald maximum vergoed. Daarbij is wel de voorwaarde dat er nog geen negatief reisadvies (code oranje of rood) gold op het moment dat u naar uw bestemming vertrok. In geval van nood kunt u contact opnemen met onze Alarmcentrale via +31 (0)79 – 3 204 704.
Ja. Toen het coronavirus werd uitgeroepen tot een pandemie hebben wij de dekking voor onze reisverzekering al tijdelijk verruimd met een vergoeding van max. 75 euro per persoon per dag, voor maximaal 3 dagen. Per mei 2021 hebben we deze voorwaarden tijdelijk nog verder verruimd, nl. voor maximaal 7 dagen.

Het moet daarbij wel gaan om een verplicht langer verblijf op uw reisbestemming in verband met de quarantaine. En bij vertrek naar de reisbestemming moet er sprake zijn van een positief reisadvies.
U moet het gebied zo snel mogelijk verlaten. Dat zal op dit moment niet eenvoudig zijn. Volg de instructies van de lokale autoriteiten op en neem contact op met het ministerie van Buitenlandse Zaken als u vragen heeft. Dat kan via +31 247 247 247, of met een bericht via Twitter @247BZ. De kosten voor het verlaten van het gebied zijn niet verzekerd.

Let op: kunt u wel terug maar kiest u er voor toch te blijven op uw bestemming? Dan bent u niet verzekerd onder de reisverzekering.
Ja, in dit geval bieden we tijdelijk een vergoeding voor de annuleringskosten. Wel is het belangrijk dat u niet zelf de reis annuleert, maar zelf contact opneemt met uw reisorganisatie of wacht op een bericht van hen. Bij een pakketreis is de reisorganisatie namelijk verplicht om een alternatief aan te bieden, zoals een omboeking of restitutie. Als u via de module Annulering de annuleringskosten vergoed krijgt, dan houden we daarnaast rekening met de vergoeding die de reisorganisatie moet (of zou moeten) doen.
Het reisadvies van mijn vakantiebestemming is vlak voor vertrek aangepast naar code oranje of rood vanwege het coronavirus. Ben ik verzekerd als ik alsnog op vakantie ga?

Bagage, Personenschade en Vervoer en Verblijf:
Als vanwege het coronavirus het reisadvies van positief naar negatief verandert, dan worden de modules Bagage, Personenschade en Vervoer en Verblijf gedekt.

Calamiteiten en Aansprakelijkheid, Medische kosten en Persoonlijke hulp:
Voor de modules Calamiteiten en Aansprakelijkheid, Medische kosten en Persoonlijke hulp geldt dat er alleen dekking is als de oorzaak geen enkel verband met het coronavirus heeft. Bijvoorbeeld als u een gebroken been heeft door een ongeval of u moet dringend naar huis omdat een familielid is overleden.

Annulering:
De module Annulering wordt niet gedekt als u bij een negatief reisadvies alsnog besluit om af te reizen naar dat gebied. Dus moet u door het coronavirus bijvoorbeeld uw reis eerder afbreken, in quarantaine blijven of eerder terugkeren, dan bent u niet verzekerd voor de kosten die u hiervoor maakt. Bent u op vakantie in een land waar code oranje of rood geldt en moet u eerder naar huis omdat er bijvoorbeeld een familielid is overleden, dan bent u wel verzekerd via de module Annulering.

Let op: als er een negatief reisadvies is afgegeven vanwege een andere reden dan het coronavirus dan is er helemaal geen dekking op alle modules van onze doorlopende reisverzekering.

Nee, het eerder terugkomen van vakantie vanwege een veranderd reisadvies is niet verzekerd. Wel kunt u uw reisorganisatie vragen om een eventuele vergoeding van de kosten.
Ja, door de tijdelijk verruimde voorwaarden krijgt u hier een vergoeding voor via de module Annulering.

Let op: de reis moet wel zijn geboekt toen er nog een positief reisadvies gold (code groen of geel). De vergoeding is maximaal het verzekerde bedrag per persoon en alleen voor de niet gebruikte vakantiedagen. Daarnaast wordt de eventuele vergoeding die u van uw reisorganisatie krijgt nog in mindering gebracht.
Ja. Wel wordt de dekking beperkt als u niet zo spoedig mogelijk naar huis terugkeert, terwijl dat wel de bedoeling is. Hieronder vindt u een overzicht van wat er wel en niet gedekt is.

Bagage, Personenschade en Vervoer en Verblijf:
Als vanwege het coronavirus het reisadvies van positief naar negatief verandert, dan worden de modules Bagage, Personenschade en Vervoer en Verblijf gedekt.

Calamiteiten en Aansprakelijkheid, Medische kosten en Persoonlijke hulp:
Voor de modules Calamiteiten en Aansprakelijkheid, Medische kosten en Persoonlijke hulp geldt dat er alleen dekking is als de oorzaak geen enkel verband met het coronavirus heeft. Bijvoorbeeld als u een gebroken been heeft door een ongeval of u moet dringend naar huis omdat een familielid is overleden.
Ja, u bent hiervoor verzekerd als de oorzaak geen enkel verband heeft met het coronavirus. Heeft de oorzaak wél te maken met het coronavirus? Dan gelden hiervoor aanvullende voorwaarden. Bijvoorbeeld een reisadvies dat positief moet zijn op het moment van vertrek.
Nee, u kiest er namelijk zelf voor om in een land te blijven waar een negatief reisadvies voor geldt. In dat geval bent u niet meer verzekerd voor de kosten die u maakt om daar langer te blijven vanwege een lockdown of quarantaine.
Nee, het eerder terugkomen van vakantie vanwege een veranderd reisadvies is niet verzekerd. Wel kunt u uw reisorganisatie vragen om een eventuele vergoeding van de kosten.
Ja, voor alle modules (behalve Annulering) geldt dat er een volledige dekking is. Als het reisadvies weer terug verandert naar negatief zodra je op je vakantiebestemming bent, dan gelden er beperkte dekkingen.

Voor de module Annulering geldt er dekking is als u uw reis moet annuleren vanwege een andere reden dan het coronavirus. Bijvoorbeeld het overlijden van een familielid.
Ja, u krijgt van ons dan een dagvergoeding van maximaal € 75,- per persoon en per dag (voor maximaal 7 dagen). Stel u reist met een positief reisadvies en vlak voordat u weer naar huis gaat, test u (of uw reisgenoot) positief op corona, dan heb u recht op de dagvergoeding.
Nee, het maakt niet uit of u wel of niet gevaccineerd bent. Wij kijken alleen naar het geldende reisadvies voor uw land van bestemming.

Contact met ons

Heeft u nog een vraag? En wordt deze vraag niet op onze website behandeld? Dan kunt u ons altijd bellen via 079 - 3 204 549. Omdat we vanuit huis werken, is het fijn als u vragen die niet dringend zijn via ons contactformulier stelt. Natuurlijk reageren we zo snel mogelijk.

Nieuws over het coronavirus (COVID-19)

Blijf bij ons ook op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rond het coronavirus (COVID-19) en de effecten ervan op onze dienstverlening en verzekeringen.

Bekijk het nieuws

Laat u adviseren

Welke verzekering het beste bij u past, hangt af van uw persoonlijke situatie en wensen.

Vraag advies aan een assurantieadviseur.

Vind een assurantieadviseur

Verzeker u zelf online

U regelt snel en gemakkelijk uw eigen reisverzekering.

Bereken en vraag aan