reis annuleren door corona

Coronavirus: 3 stappen om uw annuleringskosten vergoed te krijgen

Heeft u na de meest recente versoepelingen een reis geboekt? Wat een fijn vooruitzicht! Toch blijft het door het coronavirus (COVID-19) een onzekere tijd en is het nog altijd mogelijk dat u onverwachts uw reis moet annuleren. Omdat Klaverblad graag helpt wanneer de situatie in uw vakantiebestemming plotseling verandert, verruimen we tijdelijk de voorwaarden van onze annuleringsverzekering. We leggen u hieronder uit hoe u in drie stappen uw annuleringskosten vergoed krijgt.

Annuleringskosten vergoed krijgen via onze annuleringsdekking

Op 11 maart 2020 heeft de World Health Organization (WHO) het coronavirus (COVID-19) officieel als pandemie aangemerkt, met als gevolg dat er een lange tijd een negatief reisadvies (code oranje en/of rood) gold voor alle landen in de wereld. Inmiddels wordt er weer gereisd en hebben wij eerder de voorwaarden van onze annuleringsverzekering al eens verruimd t/m 31 december 2021. Omdat we ook graag tijdens het wintersportseizoen met onze klanten meedenken, verruimen we de annuleringsvoorwaarden nog eens t/m 31 juni 2022. Heeft u een vakantie geboekt en moet deze onverwachts toch geannuleerd worden vanwege het coronavirus? Dat is natuurlijk erg vervelend. Als u een Klaverblad Doorlopende reisverzekering met annuleringsdekking heeft, dan krijgt u mogelijk uw annuleringskosten vergoed. Deze eventuele schadevergoeding wordt zoals altijd bepaald op basis van uw polisvoorwaarden. Hieronder helpen we u in 3 stappen op weg om uw annuleringskosten vergoed te krijgen.

Nieuw: heeft u pas op of na 18 maart 2020 een Klaverblad Doorlopende reisverzekering met annuleringsdekking afgesloten? Voor u geldt nu ook dat we tijdelijk dekking bieden voor bepaalde schades die u vanwege het coronavirus kunt oplopen.

Stap 1: Nooit zelf uw reis annuleren

Het is erg belangrijk dat u niet zelf uw reis annuleert. Wacht altijd eerst het bericht van uw reisorganisatie of vervoerder af. De meeste reisorganisaties en vervoerders annuleren namelijk op eigen initiatief uw reis en/of verblijf als het reisadvies van uw vakantiebestemming verandert naar negatief.

Tijdelijk ruimere voorwaarden voor onze annuleringsverzekering

In deze onzekere tijden denken we graag met u mee. We hebben daarom de voorwaarden rondom onze annuleringsverzekering tijdelijk verruimd. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden, namelijk:

  • Uw reis heeft een vertrekdatum vóór 1 juli 2022, waarbij er tijdens boeking een positief reisadvies was voor het land (of de landen) van bestemming.
  • U heeft uw annuleringsverzekering uiterlijk binnen 7 dagen na het boeken van de vakantie afgesloten.

Nieuw: in deze gevallen worden uw annuleringskosten wel gedekt

  • Als er een positief reisadvies gold toen u de reis boekte, maar er een negatief reisadvies geldt op het moment van vertrek.
  • Als er op het moment van vertrek een positief reisadvies geldt en u zelf positief test op corona.
  • Als er op het moment van vertrek een positief reisadvies geldt, maar u om een andere reden* dan het coronavirus moet annuleren.
  • Als er op het moment van vertrek een negatief reisadvies geldt vanwege het coronavirus, maar u om een andere reden* dan het coronavirus moet annuleren.

* Deze reden moet wel voorkomen in de polisvoorwaarden van uw reisverzekering met annuleringsdekking.

Stap 2: Neem contact op met uw reisorganisatie

In de meeste gevallen neemt een reisorganisatie of vervoerder zelf contact op over het annuleren van een reis en over een eventuele compensatie. Vaak bieden zij u de mogelijkheid om uw reis en/of verblijf gratis om te boeken of u krijgt een restitutie van uw geld of een tegoedbon. Als u niets hoort, neem dan kort voor vertrek zelf contact op met uw reisaanbieder om te vragen of ze uw reis (kosteloos) annuleren. En om te bespreken of ze dan een omboeking of een andere compensatie (bijvoorbeeld een voucher of een tegoedbon) aanbieden.

Let op: als u van uw reisorganisatie een vergoeding of restitutie krijgt (of zou moeten krijgen), dan wordt dit verrekend met de uitkering die u van ons ontvangt op basis van de polisvoorwaarden.

Stap 3: Check uw annuleringsdekking

Als u eerst contact opgenomen heeft met uw vervoerder of reisbureau en zij niet (kosteloos) uw reis annuleren of omboeken, dan heeft u mogelijk dekking op uw annuleringsverzekering. Wel moet uw situatie aan een aantal voorwaarden* voldoen:

  • Heeft u op of na 18 maart 2020 uw reis geboekt? Dan moet u uw annuleringsverzekering binnen 7 kalenderdagen na het boeken van uw reis hebben afgesloten.
  • Er gold een positief reisadvies toen u de reis boekte, maar er geldt een negatief reisadvies op het moment van vertrek.
  • Er geldt een positief reisadvies op het moment van vertrek, maar u test vlak voor het moment van vertrek positief op corona.
  • Er geldt een positief reisadvies op het moment van vertrek, maar u annuleert om een andere reden** dan het coronavirus.
  • Er geldt een negatief reisadvies op het moment van vertrek vanwege het coronavirus, maar u annuleert om een andere reden** dan het coronavirus.

* We behandelen elke schademelding apart. In bijzondere situaties gelden er mogelijk meerdere en/of andere voorwaarden.

** Deze reden moet wel voorkomen in de polisvoorwaarden van uw reisverzekering met annuleringsdekking.

Bent u verzekerd via een assurantieadviseur? Neem dan contact op met uw adviseur om te checken of u via u uw annuleringskosten vergoed krijgt.

Wanneer worden annuleringskosten niet gedekt bij reizen die geannuleerd worden vanwege het coronavirus?

Steeds meer kan en dat is fijn. Toch is er nog steeds de kans dat reisomstandigheden verslechteren vanwege het coronavirus en reisadviezen worden aangepast. Daarom is het ook goed om te weten dat in de volgende gevallen uw annuleringskosten niet gedekt worden door onze annuleringsverzekering:

  • U heeft op of na 18 maart 2020 uw reis geboekt, maar u heeft uw annuleringsverzekering niet binnen 7 kalenderdagen na het boeken van uw reis afgesloten.
  • Er geldt een positief reisadvies op het moment van vertrek, maar u durft toch niet af te reizen naar uw vakantiebestemming.
  • Er gold een negatief reisadvies toen u de reis boekte en deze geldt op het moment van vertrek nog steeds/weer.
  • Er gold een negatief reisadvies toen u de reis boekte en u test vlak voor het moment van vertrek positief op corona.

Annuleren i.v.m. corona

Contact met ons

Heeft u nog een vraag? En wordt deze vraag niet op onze website behandeld? Dan kunt u ons altijd bellen via 079 - 3 204 549. Omdat we vanuit huis werken, is het fijn als u vragen die niet dringend zijn via ons contactformulier stelt. Natuurlijk reageren we zo snel mogelijk.

Nieuws over het coronavirus (COVID-19)

Blijf bij ons ook op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rond het coronavirus (COVID-19) en de effecten ervan op onze dienstverlening en verzekeringen.

Bekijk het nieuws

Laat u adviseren

Welke verzekering het beste bij u past, hangt af van uw persoonlijke situatie en wensen.

Vraag advies aan een assurantieadviseur.

Vind een assurantieadviseur

Verzeker u zelf online

U regelt snel en gemakkelijk uw eigen reisverzekering.

Bereken en vraag aan