Hoe gaan wij als organisatie om met de coronacrisis en thuiswerken?

In een interview met AMweb vertelt Peter Paul Barth, bestuursvoorzitter van Klaverblad, over de impact van de coronacrisis op onze organisatie. Hoe blijven wij als verzekeraar gewoon, als de huidige situatie alles behalve gewoon is? En hoe gaan wij als organisatie om met de maatregel om zoveel mogelijk vanuit huis te werken?

Het missen van ‘gewoon’ contact

“Voor Klaverblad is de huidige crisis hartstikke lastig, want bij ons gaat het altijd over mensen. Wij zijn er voor hen. We willen ze helpen, vooral als ze in nood zijn. Daarvoor zijn we er als coöperatie. Dat is nu gewoon een heel stuk moeilijker geworden. En dat merk je in de contacten met klanten en met medewerkers onderling. We kunnen gewoon blijven werken, maar we zien elkaar niet meer en je mist dus heel veel communicatie. Het grootste gedeelte gaat toch via lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen. Dat missen we allemaal. We proberen het contact wel te houden met onze mensen, de verzekeringsadviseurs en onze klanten, en dat gaat hartstikke goed met alle beperkingen die er zijn, maar het is inderdaad niet ‘gewoon’.”

Thuiswerken en een leeg kantoor

“De zondag na de persconferentie waarop aangekondigd werd dat alles op slot ging, hebben we ons crisisteam bijeen geroepen. We hadden dat in de week daarvoor al een paar keer gedaan. En er lagen plannen klaar. Op zondagavond hebben we besloten om niemand meer op kantoor te laten. Thuiswerken dus. We hebben zo’n 400 mensen in dienst. Ruim 300 konden meteen thuiswerken, voor de rest moesten we iets regelen. In twee dagen tijd hebben we een kleine 90 mensen laptops gegeven en toegang verschaft. We hadden net een grote hoeveelheid laptops besteld, dus die konden we meteen uitleveren. Dinsdag aan het eind van de dag zat iedereen thuis. De toren in Zoetermeer is helemaal gesloten. 12 verdiepingen waar niemand meer zit. Op de begane grond zitten nog vier, vijf mensen die de post verwerken en ze zorgen dat de polissen geprint en verstuurd worden. En een paar IT-mensen voor de systemen. Het is een beetje een onwerkelijke situatie. Ik zit ook thuis. Ik vind het wel moeilijk. Het kost veel moeite om elkaar te begrijpen en aangesloten te blijven. Je bent zes tot zeven uur aan het bellen. Je probeert elkaar te lezen, maar dat lukt niet altijd.”

“Doe er alles aan om gezond te blijven. En doe voorzichtig. Niemand weet wanneer het afgelopen is. Zorg goed voor elkaar."

Lees het gehele interview op de website van AMweb.