Uw geplande reis: wel of niet annuleren?

Alles is tijdens deze coronacrisis anders. Misschien ook uw vakantieplannen. Dat is natuurlijk erg jammer. Juist nu kijkt u graag uit naar iets leuks, zoals een (zomer)vakantie, en het wel of niet terugkrijgen van annuleringskosten geeft u misschien extra zorgen. Heeft u bij ons een reisverzekering met annuleringsdekking? Wij helpen u graag bij het maken van de juiste beslissingen over uw reis.

Ons belangrijkste advies: annuleer niet zelf uw reis

Heeft u een vakantie geboekt en twijfelt u er over of u zelf uit voorzorg moet annuleren? Het beste advies wat wij u hierin kunnen geven is om dit niet te doen. Als u wél zelf uw reis annuleert, dan krijgt u namelijk geen vergoeding van uw annuleringskosten. Dat zou erg vervelend zijn. Wacht daarom eerst een bericht van uw reisorganisatie of vervoerder af of neem zelf contact met hen op. In ons 3-stappenplan vertellen wij u precies wat u kunt doen om uw annuleringskosten vergoed te krijgen.

Volg 3 stappen bij een geannuleerde reis

Veelgestelde vragen

We kunnen ons voorstellen dat u veel vragen heeft over de gevolgen van de coronacrisis op uw reis een eventuele vergoeding van annuleringskosten. Hieronder leest u daarom alle antwoorden rondom reizen tijdens de coronacrisis.

Het ministerie van Buitenlandse zaken brengt per land de veiligheidssituatie in kaart. Dit doen zij aan de hand van kleurcodes groen, geel, oranje en rood. Oranje en rood zien wij als een negatief reisadvies. Bekijk de reisadviezen op de website van het ministerie.
Module annulering
Als het ministerie een negatief reisadvies geeft nadat u uw vakantie geboekt heeft, dan is dit een geldige reden om uw vakantie te annuleren. Het negatief reisadvies moet wel nog steeds gelden op de datum van vertrek. Als het ministerie een negatief reisadvies geeft terwijl u al op uw vakantiebestemming bent, dan wordt een annulering van de rest van uw reis ook gedekt door de module Annulering.

Overige modules
Voor de overige modules geldt dat als er op het moment dat u naar een land vertrekt daar een negatief reisadvies voor geldt, dan bent u niet verzekerd. Als u al op uw vakantiebestemming bent en het reisadvies wordt negatief dan bent u wel verzekerd.
Ja, u moet deze restantbetaling alsnog doen, tenzij u de reis heeft geannuleerd of als uw reisorganisatie dit heeft gedaan. Of u de reis kunt annuleren als de reisorganisatie dit niet heeft gedaan, is afhankelijk van de algemene voorwaarden. Als de reis ná uw restantbetaling nog wordt geannuleerd, dan heeft u recht op een teruggave van uw geld of een voucher vanuit de reisorganisatie. Neem hiervoor contact op met uw reisorganisatie.
Neem contact op met uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij als u het niet eens bent met het aanbod. Het omboeken van een reis of het verstrekken van een voucher wordt gezien als een vergoeding voor uw schade. De kosten van de reis zijn in dit geval al gedekt door een andere voorziening, regeling of verzekering. Er is dus geen dekking voor de annuleringskosten als u geen gebruik wilt maken van de voucher of omboekingsregeling. Ook niet als u achteraf moet bijbetalen voor uw nieuwe reis.
Uw medische kosten (ook de medische kosten die u in het buitenland maakt) worden in eerste instantie vergoed vanuit uw ziektekostenverzekering. Vergoedt uw ziektekostenverzekering deze kosten niet of slechts tot een bepaald maximum? Dan krijgt u ze alsnog vergoed als u bij uw doorlopende reisverzekering de module ‘Medische kosten’ heeft afgesloten. Ook als u door een medische oorzaak langer op uw reisbestemming moet blijven, wordt dit tot een bepaald maximum vergoed. Daarbij is wel de voorwaarde dat er nog geen negatief reisadvies (code oranje of rood) gold op het moment dat u naar uw bestemming vertrok. In geval van nood kunt u contact opnemen met onze Alarmcentrale via +31 (0)79 – 3 204 704.
Nee, in principe zijn deze extra kosten niet gedekt. Wij hebben echter besloten om deze extra verblijfskosten wel te vergoeden tot maximaal € 75,- per persoon per dag voor maximaal 3 dagen. Daarbij is wel de voorwaarde dat er nog geen negatief reisadvies (code oranje of rood) gold op het moment dat u naar uw bestemming vertrok.
Heeft u geboekt via een reisorganisatie? Neem dan contact op met uw reisorganisatie.

Als u niet bij een reisorganisatie heeft geboekt, dan kunt u zich aanmelden bij www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. Houd er rekening mee dat u per persoon een eigen bijdrage betaalt. Dit is € 300,- binnen Europa en € 900,- buiten Europa. Dit is niet verzekerd op uw doorlopende reisverzekering. Extra kosten die u maakt tot aan de terugkeer zijn ook niet verzekerd.
U moet het gebied zo snel mogelijk verlaten. Dat zal op dit moment niet eenvoudig zijn. Volg de instructies van de lokale autoriteiten op en neem contact op met het ministerie van Buitenlandse Zaken als u vragen heeft. Dat kan via +31 247 247 247, of met een bericht via Twitter @247BZ. De kosten voor het verlaten van het gebied zijn niet verzekerd. Als het niet lukt om zelf uw terugreis te regelen kunt u zich melden via www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. De alarmcentrales coördineren en organiseren vervolgens het noodzakelijke vervoer naar Nederland.

Let op: kunt u wel terug maar kiest u er voor toch te blijven op uw bestemming? Dan bent u niet verzekerd onder de reisverzekering.
Met de module Annulering bent u verzekerd tegen specifieke gebeurtenissen die in de voorwaarden staan beschreven én die u van te voren niet aan had kunnen zien komen. Dit wordt ook wel een onvoorziene gebeurtenis genoemd. Op 11 maart 2020 is het coronavirus (COVID-19) door de WHO aangemerkt als pandemie, wat betekent dat alle landen getroffen zijn of kunnen worden door het coronavirus.

Als u na 11 maart 2020 een reis heeft geboekt dan kon u verwachten dat er op uw bestemming het coronavirus heerst of dat voor uw bestemming zelfs een negatief reisadvies of inreisverbod geldt of gaat gelden. Omdat dit geen onvoorziene gebeurtenis meer is, is hier geen dekking voor. Dit geldt in ieder geval voor reizen geboekt vanaf 12 maart 2020.
Wettelijk gezien heeft u recht op een restitutie van uw geld. In de huidige situatie bieden de meeste reisaanbieders u echter eerst een tegoedbon of omboeking aan.
Nee, u hoeft dit niet te accepteren. Wettelijk gezien heeft u recht op een restitutie van uw geld. Door de ongewone situatie en de economische gevolgen van de coronacrisis helpt het reisaanbieders als u de tegoedbon of omboeking accepteert. U kunt ervoor kiezen om daar begrip voor te hebben. Als u de tegoedbon of omboeking niet wilt accepteren, dan kunt u de geschillencommissie of rechter vragen om een uitspraak te doen over het terugkrijgen van uw geld.

Let op: er wordt een (politieke) discussie gevoerd of een voucher door de buitengewone omstandigheden toch door u geaccepteerd moet worden. Het is dus niet zeker of een rechter in uw voordeel zal beslissen.
De meeste reisaanbieders die aangesloten zijn bij het ANVR hebben een ‘Corona-voucher’. Hiermee heeft u u tot 1 jaar na uitgifte het recht om een nieuwe reis te boeken. Als u geen gebruik maakt van de van de voucher, dan is de reisaanbieder verplicht om u alsnog de volledige waarde terug te betalen. Accepteert u de voucher, maar boekt u toch geen nieuwe reis in dat jaar? Dan krijgt u alsnog uw geld terug, uiterlijk aan het einde van de SGR-dekkingstermijn van één jaar. Lees op de website van ANVR meer informatie over de Corona-voucher.

Let op: lees bij het accepteren van de tegoedbon of omboeking wel altijd goed de voorwaarden door. Iedere reisaanbieder heeft weer zijn eigen voorwaarden.
Als uw reisaanbieder bij garantiefonds Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) of Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO) zit, dan betaalt die het tegoed van de Corona-voucher aan u terug. Zit uw reisaanbieder bij een ander garantiefonds? Bekijk dan de voorwaarden van uw voucher om te zien of het tegoed gedekt is door een garantiefonds.
Garantiefonds SGR geeft in dit geval geen dekking. Zoek dus vooraf goed uit bij welk garantiefonds uw reisaanbieder aangesloten is en of zij uw kosten terugbetalen als de reisaanbieder failliet is.

Contact met ons

Heeft u nog een vraag? En wordt deze vraag niet op onze website behandeld? Dan kunt u ons altijd bellen via 079 - 3 204 549. Omdat we vanuit huis werken, is het fijn als u vragen die niet dringend zijn via ons contactformulier stelt. Natuurlijk reageren we zo snel mogelijk.

Zorg goed voor uzelf en elkaar!