Worden annuleringskosten wel of niet vergoed bij een tweede coronagolf?

Het negatief reisadvies van de afgelopen maanden wordt voor veel Europese landen per 15 juni 2020 verlaagd naar code geel (let op, veiligheidsrisico’s). Dat is aangekondigd in de persconferentie van woensdag 3 juni. We kunnen ons voorstellen dat dit positieve nieuws ervoor zorgt dat veel mensen alsnog een (zomer)vakantie boeken. Maar wat nou als er een tweede coronagolf uitbreekt en u uw geplande reis wilt annuleren?

Annuleringskosten vanwege nieuwe corona-uitbraak niet vergoed

We gaan steeds meer terug naar het leven zoals we het kennen. Toch blijft de kans op een tweede uitbraak van het coronavirus (COVID-19) groot en blijft het risico dat een vakantie niet door gaat vanwege het coronavirus reëel. Daarom worden de annuleringskosten van alle reizen die vanaf 12 maart 2020 geboekt zijn nog steeds niet vergoed. Dus ook niet als u nu een vakantie boekt en deze door een tweede coronagolf wilt annuleren. U had dit namelijk kunnen voorzien. Blijf via de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken op de hoogte van de laatste reisadviezen.

Wanneer bieden wij wél een vergoeding voor annuleringskosten?

Heeft u uw reis geboekt vóórdat er een negatief reisadvies gold en in ieder geval voor 12 maart 2020? Dan heeft u mogelijk dekking op uw annuleringsverzekering als u deze binnen 7 kalenderdagen na het boeken van uw reis heeft afgesloten. Wel is het belangrijk dat u niet zelf uw reis annuleert en altijd eerst een bericht van uw reisorganisatie of vervoerder afwacht. In ons 3-stappenplan leggen wij u uit hoe u uw annuleringskosten vergoed krijgt.

Bekijk ons 3-stappenplan