Contact: 079 - 3 204 549 (dag en nacht)

Coronavirus | Wij werken voor een groot deel thuis. Meer info

reis annuleren door corona

Coronavirus: 3 stappen om uw annuleringskosten vergoed te krijgen

Als u binnenkort een reis gepland heeft, dan gaat deze waarschijnlijk niet door vanwege het coronavirus (COVID-19). Dit vinden wij erg vervelend voor u. Bij een geannuleerde reis vraagt u zich misschien af hoe het zit met het vergoed krijgen van de annuleringskosten via uw doorlopende reisverzekering. Wij leggen u daarom uit wat er onder onze annuleringsdekking valt en hoe u in drie stappen uw annuleringskosten vergoed krijgt.

Annuleringskosten vergoed krijgen via onze annuleringsdekking

Op 11 maart 2020 heeft de World Health Organization (WHO) het coronavirus (COVID-19) officieel als pandemie aangemerkt. Met als gevolg dat er sinds 17 maart voor alle landen in de wereld een negatief reisadvies (oranje en rood) geldt. Dat is erg vervelend als u een reis gepland én betaald heeft. U mag dan tenslotte niet reizen, tenzij het strikt noodzakelijk is. Heeft u een Klaverblad Doorlopende reisverzekering met annuleringsdekking? Dan krijgt u mogelijk uw annuleringskosten vergoed. Deze drie stappen helpen u op weg.

Let op: heeft u op of na 18 maart 2020 een annuleringsdekking op uw Klaverblad Doorlopende reisverzekering afgesloten, dan krijgt u met betrekking tot het coronavirus (COVID-19) geen annuleringskosten vergoed.

Stap 1: Nooit zelf uw reis annuleren

Het is erg belangrijk dat u niet zelf uw reis annuleert. Wacht altijd eerst een bericht van uw reisorganisatie of vervoerder af. De meeste reisorganisaties en vervoerders annuleren namelijk op eigen initiatief uw reis en/of verblijf. Als u wel zelf uw reis annuleert, dan bestaat de kans dat wij uw annuleringskosten niet vergoeden. Er moet namelijk sprake zijn van een negatief reisadvies op de datum van vertrek.

Stap 2: Neem contact op met uw reisorganisatie

In de meeste gevallen neemt een reisorganisatie of vervoerder zelf contact op over het annuleren van een reis en over een eventuele compensatie. Vaak bieden zij u de mogelijkheid om uw reis of verblijf gratis om te boeken of u krijgt een restitutie van uw geld of een tegoedbon. Als u niets hoort, neem dan zelf contact op met uw reisaanbieder om het (kosteloos) annuleren van uw reis, een omboeking of een andere compensatie (bijvoorbeeld een voucher of een tegoedbon) te bespreken.

Let op: voor elke vorm van vergoeding die uw reisaanbieder al heeft gedaan of moet doen, kunt u (voor dat deel) geen aanspraak meer maken op uw annuleringsdekking.

Stap 3: Check uw annuleringsdekking

Als u eerst contact opgenomen heeft met uw vervoerder of reisbureau en zij niet (kosteloos) uw reis annuleren of omboeken, dan heeft u mogelijk dekking op uw annuleringsverzekering. Wel moet uw situatie aan een aantal voorwaarden* voldoen:

  • U heeft uw annuleringsverzekering binnen 7 kalenderdagen na het boeken van uw reis afgesloten
  • U heeft uw reis geboekt vóórdat er een negatief reisadvies (oranje en rood) gold
  • U heeft uw reis geboekt vóór 12 maart
  • Het negatief reisadvies voor uw bestemming geldt nog steeds op uw vertrekdatum

* We behandelen elke schademelding apart. In bijzondere situaties is het mogelijk dat er meerdere en/of andere voorwaarden gelden.

Bent u verzekerd via een assurantieadviseur? Neem dan contact op met uw adviseur om te checken of u via u uw annuleringskosten vergoed krijgt.

Annuleren i.v.m. corona

Veelgestelde vragen

Het ministerie van Buitenlandse zaken brengt per land de veiligheidssituatie in kaart. Dit doen zij aan de hand van kleurcodes groen, geel, oranje en rood. Oranje en rood zien wij als een negatief reisadvies. Bekijk de reisadviezen op de website van het ministerie.
Module annulering
Als het ministerie een negatief reisadvies geeft nadat u uw vakantie geboekt heeft, dan is dit een geldige reden om uw vakantie te annuleren. Het negatief reisadvies moet wel nog steeds gelden op de datum van vertrek. Als het ministerie een negatief reisadvies geeft terwijl u al op uw vakantiebestemming bent, dan wordt een annulering van de rest van uw reis ook gedekt door de module Annulering.

Overige modules
Voor de overige modules geldt dat als er op het moment dat u naar een land vertrekt daar een negatief reisadvies voor geldt, dan bent u niet verzekerd. Als u al op uw vakantiebestemming bent en het reisadvies wordt negatief dan bent u wel verzekerd.
Ja, u moet deze restantbetaling alsnog doen, tenzij u de reis heeft geannuleerd of als uw reisorganisatie dit heeft gedaan. Of u de reis kunt annuleren als de reisorganisatie dit niet heeft gedaan, is afhankelijk van de algemene voorwaarden. Als de reis ná uw restantbetaling nog wordt geannuleerd, dan heeft u recht op een teruggave van uw geld of een voucher vanuit de reisorganisatie. Neem hiervoor contact op met uw reisorganisatie.
Neem contact op met uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij als u het niet eens bent met het aanbod. Het omboeken van een reis of het verstrekken van een voucher wordt gezien als een vergoeding voor uw schade. De kosten van de reis zijn in dit geval al gedekt door een andere voorziening, regeling of verzekering. Er is dus geen dekking voor de annuleringskosten als u geen gebruik wilt maken van de voucher of omboekingsregeling. Ook niet als u achteraf moet bijbetalen voor uw nieuwe reis.
Uw medische kosten (ook de medische kosten die u in het buitenland maakt) worden in eerste instantie vergoed vanuit uw ziektekostenverzekering. Vergoedt uw ziektekostenverzekering deze kosten niet of slechts tot een bepaald maximum? Dan krijgt u ze alsnog vergoed als u bij uw doorlopende reisverzekering de module ‘Medische kosten’ heeft afgesloten. Ook als u door een medische oorzaak langer op uw reisbestemming moet blijven, wordt dit tot een bepaald maximum vergoed. Daarbij is wel de voorwaarde dat er nog geen negatief reisadvies (code oranje of rood) gold op het moment dat u naar uw bestemming vertrok. In geval van nood kunt u contact opnemen met onze Alarmcentrale via +31 (0)79 – 3 204 704.
Nee, in principe zijn deze extra kosten niet gedekt. Wij hebben echter besloten om deze extra verblijfskosten wel te vergoeden tot maximaal € 75,- per persoon per dag voor maximaal 3 dagen. Daarbij is wel de voorwaarde dat er nog geen negatief reisadvies (code oranje of rood) gold op het moment dat u naar uw bestemming vertrok.
Heeft u geboekt via een reisorganisatie? Neem dan contact op met uw reisorganisatie.

Als u niet bij een reisorganisatie heeft geboekt, dan kunt u zich aanmelden bij www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. Houd er rekening mee dat u per persoon een eigen bijdrage betaalt. Dit is € 300,- binnen Europa en € 900,- buiten Europa. Dit is niet verzekerd op uw doorlopende reisverzekering. Extra kosten die u maakt tot aan de terugkeer zijn ook niet verzekerd.
U moet het gebied zo snel mogelijk verlaten. Dat zal op dit moment niet eenvoudig zijn. Volg de instructies van de lokale autoriteiten op en neem contact op met het ministerie van Buitenlandse Zaken als u vragen heeft. Dat kan via +31 247 247 247, of met een bericht via Twitter @247BZ. De kosten voor het verlaten van het gebied zijn niet verzekerd. Als het niet lukt om zelf uw terugreis te regelen kunt u zich melden via www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. De alarmcentrales coördineren en organiseren vervolgens het noodzakelijke vervoer naar Nederland.

Let op: kunt u wel terug maar kiest u er voor toch te blijven op uw bestemming? Dan bent u niet verzekerd onder de reisverzekering.
Met de module Annulering bent u verzekerd tegen specifieke gebeurtenissen die in de voorwaarden staan beschreven én die u van te voren niet aan had kunnen zien komen. Dit wordt ook wel een onvoorziene gebeurtenis genoemd. Op 11 maart 2020 is het coronavirus (COVID-19) door de WHO aangemerkt als pandemie, wat betekent dat alle landen getroffen zijn of kunnen worden door het coronavirus.

Als u na 11 maart 2020 een reis heeft geboekt dan kon u verwachten dat er op uw bestemming het coronavirus heerst of dat voor uw bestemming zelfs een negatief reisadvies of inreisverbod geldt of gaat gelden. Omdat dit geen onvoorziene gebeurtenis meer is, is hier geen dekking voor. Dit geldt in ieder geval voor reizen geboekt vanaf 12 maart 2020.
Wettelijk gezien heeft u recht op een restitutie van uw geld. In de huidige situatie bieden de meeste reisaanbieders u echter eerst een tegoedbon of omboeking aan.
Nee, u hoeft dit niet te accepteren. Wettelijk gezien heeft u recht op een restitutie van uw geld. Door de ongewone situatie en de economische gevolgen van de coronacrisis helpt het reisaanbieders als u de tegoedbon of omboeking accepteert. U kunt ervoor kiezen om daar begrip voor te hebben. Als u de tegoedbon of omboeking niet wilt accepteren, dan kunt u de geschillencommissie of rechter vragen om een uitspraak te doen over het terugkrijgen van uw geld.

Let op: er wordt een (politieke) discussie gevoerd of een voucher door de buitengewone omstandigheden toch door u geaccepteerd moet worden. Het is dus niet zeker of een rechter in uw voordeel zal beslissen.
De meeste reisaanbieders die aangesloten zijn bij het ANVR hebben een ‘Corona-voucher’. Hiermee heeft u u tot 1 jaar na uitgifte het recht om een nieuwe reis te boeken. Als u geen gebruik maakt van de van de voucher, dan is de reisaanbieder verplicht om u alsnog de volledige waarde terug te betalen. Accepteert u de voucher, maar boekt u toch geen nieuwe reis in dat jaar? Dan krijgt u alsnog uw geld terug, uiterlijk aan het einde van de SGR-dekkingstermijn van één jaar. Lees op de website van ANVR meer informatie over de Corona-voucher.

Let op: lees bij het accepteren van de tegoedbon of omboeking wel altijd goed de voorwaarden door. Iedere reisaanbieder heeft weer zijn eigen voorwaarden.
Als uw reisaanbieder bij garantiefonds Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) of Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO) zit, dan betaalt die het tegoed van de Corona-voucher aan u terug. Zit uw reisaanbieder bij een ander garantiefonds? Bekijk dan de voorwaarden van uw voucher om te zien of het tegoed gedekt is door een garantiefonds.
Garantiefonds SGR geeft in dit geval geen dekking. Zoek dus vooraf goed uit bij welk garantiefonds uw reisaanbieder aangesloten is en of zij uw kosten terugbetalen als de reisaanbieder failliet is.

Contact met ons

Heeft u nog een vraag? En wordt deze vraag niet op onze website behandeld? Dan kunt u ons altijd bellen via 079 - 3 204 549. Omdat we vanuit huis werken, is het fijn als u vragen die niet dringend zijn via ons contactformulier stelt. Natuurlijk reageren we zo snel mogelijk.

Nieuws over het coronavirus (COVID-19)

Blijf bij ons ook op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rond het coronavirus (COVID-19) en de effecten ervan op onze dienstverlening en verzekeringen.

Bekijk het nieuws

Laat u adviseren

Welke verzekering het beste bij u past, hangt af van uw persoonlijke situatie en wensen.

Vraag advies aan een assurantieadviseur.

Vind een assurantieadviseur

Verzeker u zelf online

U regelt snel en gemakkelijk uw eigen reisverzekering.

Bereken en vraag aan