Reizen en het coronavirus (COVID-19)
Eind 2019 brak het coronavirus (COVID-19) uit in Wuhan, China. Wij houden u hier op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom het coronavirus en de effecten ervan op dekking van onze doorlopende reisverzekering.
17 augustus 2020: Het coronavirus laat nog altijd zijn sporen achter. In Nederland, en ook in vele andere landen. Dit heeft uiteraard ook zo zijn invloed op het reizen. Sommige landen hebben van de overheid een positief reisadvies (code groen of geel) gekregen, maar er zijn ook nog veel landen met een negatief reisadvies. En ook zien we dat reisadviezen snel weer veranderen, zodra het aantal coronabesmettingen flink omhoog gaat. Kijk voor een actueel overzicht van alle reisadviezen en beperkingen per land altijd even op de website van Buitenlandse zaken.
Onze reisverzekering | tijdelijk verruimde voorwaarden voor Annulering
Het blijft een onzekere tijd. Omdat Klaverblad graag helpt als onverwacht de reissituatie verandert, houden wij hier in onze reisverzekering rekening mee. We hebben dan ook de voorwaarden van onze annuleringsverzekering tijdelijk verruimd. Voor alle andere modules binnen onze doorlopende reisverzekering geldt dat zolang het reisadvies positief is, de dekking is zoals u gewend bent. Geldt er een negatief reisadvies voor uw bestemming? Dan is voor alle modules (behalve Annulering) het volgende wel en niet gedekt:
Wel dekking | Geen dekking | |
---|---|---|
De modules Bagage, Personenschade en Vervoer en Verblijf | bij zowel situaties die verband hebben met het coronavirus als andere situaties | |
De modules Calamiteiten en Aansprakelijkheid, Medische kosten* en Persoonlijke hulp | bij situaties die geen verband hebben met het coronavirus, zoals een medisch ongeval of een fototoestel dat gevallen is | bij situaties die verband hebben met het coronavirus |
Coronavirus: 3 stappen om annuleringskosten vergoed te krijgen
Volg altijd ons 3-stappenplan om je annuleringskosten vergoed te krijgen als je je reis annuleert vanwege het coronavirus (COVID-19).
Veelgestelde vragen over reizen en het coronavirus (COVID-19)
We kunnen het ons voorstellen als u specifieke vragen heeft waar u antwoord op wilt. Daarom beantwoorden wij hieronder een aantal veelgestelde vragen voor u.
Als het ministerie een negatief reisadvies geeft nadat u uw vakantie geboekt heeft, dan is dit een geldige reden om uw vakantie te annuleren. Het negatief reisadvies moet wel nog steeds gelden op de datum van vertrek. Als het ministerie een negatief reisadvies geeft terwijl u al op uw vakantiebestemming bent, dan wordt een annulering van de rest van uw reis ook gedekt door de module Annulering.
Let op: om in onzekere tijden mee te denken met onze klanten hebben we per mei 2021 de voorwaarden van onze annuleringsverzekering verruimd.
Overige modules
Voor de overige modules geldt dat als er op het moment dat u naar een land vertrekt daar een negatief reisadvies voor geldt, dan bent u niet verzekerd. Als u al op uw vakantiebestemming bent en het reisadvies wordt negatief, dan bent u wel verzekerd.
Let op: als u op reis gaat naar een land met een negatief reisadvies (uitsluitend vanwege het coronavirus) en u heeft bij uw reisverzekering de modules Vervoer en verblijf, Bagage en Personenschade, dan heeft u tijdelijk wel dekking.
Hoe weet ik of de verruimde voorwaarden ook gelden voor mijn reisverzekering met annuleringsdekking?
- Uw reis heeft een vertrekdatum vóór 1 juli 2022, waarbij er tijdens boeking een positief reisadvies was voor het land (of de landen) van bestemming.
- U heeft uw annuleringsverzekering uiterlijk binnen 7 dagen na het boeken van de vakantie afgesloten.
Let op: gold er een negatief reisadvies toen u de reis boekte en moet u uw reis annuleren, omdat u vlak voor vertrek positief test op corona? Dan krijgt u de annuleringskosten niet vergoed.
Het moet daarbij wel gaan om een verplicht langer verblijf op uw reisbestemming in verband met de quarantaine. En bij vertrek naar de reisbestemming moet er sprake zijn van een positief reisadvies.
Let op: kunt u wel terug maar kiest u er voor toch te blijven op uw bestemming? Dan bent u niet verzekerd onder de reisverzekering.
Bagage, Personenschade en Vervoer en Verblijf:
Als vanwege het coronavirus het reisadvies van positief naar negatief verandert, dan worden de modules Bagage, Personenschade en Vervoer en Verblijf gedekt.
Calamiteiten en Aansprakelijkheid, Medische kosten en Persoonlijke hulp:
Voor de modules Calamiteiten en Aansprakelijkheid, Medische kosten en Persoonlijke hulp geldt dat er alleen dekking is als de oorzaak geen enkel verband met het coronavirus heeft. Bijvoorbeeld als u een gebroken been heeft door een ongeval of u moet dringend naar huis omdat een familielid is overleden.
Annulering:
De module Annulering wordt niet gedekt als u bij een negatief reisadvies alsnog besluit om af te reizen naar dat gebied. Dus moet u door het coronavirus bijvoorbeeld uw reis eerder afbreken, in quarantaine blijven of eerder terugkeren, dan bent u niet verzekerd voor de kosten die u hiervoor maakt. Bent u op vakantie in een land waar code oranje of rood geldt en moet u eerder naar huis omdat er bijvoorbeeld een familielid is overleden, dan bent u wel verzekerd via de module Annulering.
Let op: als er een negatief reisadvies is afgegeven vanwege een andere reden dan het coronavirus dan is er helemaal geen dekking op alle modules van onze doorlopende reisverzekering.
Let op: de reis moet wel zijn geboekt toen er nog een positief reisadvies gold (code groen of geel). De vergoeding is maximaal het verzekerde bedrag per persoon en alleen voor de niet gebruikte vakantiedagen. Daarnaast wordt de eventuele vergoeding die u van uw reisorganisatie krijgt nog in mindering gebracht.
Bagage, Personenschade en Vervoer en Verblijf:
Als vanwege het coronavirus het reisadvies van positief naar negatief verandert, dan worden de modules Bagage, Personenschade en Vervoer en Verblijf gedekt.
Calamiteiten en Aansprakelijkheid, Medische kosten en Persoonlijke hulp:
Voor de modules Calamiteiten en Aansprakelijkheid, Medische kosten en Persoonlijke hulp geldt dat er alleen dekking is als de oorzaak geen enkel verband met het coronavirus heeft. Bijvoorbeeld als u een gebroken been heeft door een ongeval of u moet dringend naar huis omdat een familielid is overleden.
Voor de module Annulering geldt er dekking is als u uw reis moet annuleren vanwege een andere reden dan het coronavirus. Bijvoorbeeld het overlijden van een familielid.
Heeft u toch nog vragen?
Als uw vraag niet op onze website wordt behandeld, dan kunt u ons natuurlijk altijd bellen via 079 - 3 204 549. We helpen u graag! Is uw vraag niet dringend? Stel hem dan via ons contactformulier. We reageren zo snel mogelijk.
Op zomervakantie? Zo zit dat met corona en uw annuleringsverzekering.
Code oranje of rood en op vakantie
Terug van vakantie in coronatijd: moet ik in thuisquarantaine?
Nieuws over het coronavirus (COVID-19)
Blijf bij ons ook op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rond het coronavirus (COVID-19) en de effecten ervan op onze dienstverlening en verzekeringen.