Negatief reisadvies voor alle landen in de wereld Reis annuleren vanwege het coronavirus (COVID-19)? Dit is wel en niet verzekerd op onze annuleringsverzekering.

Reizen met een negatief reisadvies

Eind 2019 brak het coronavirus (COVID-19) uit in Wuhan, China. In Nederland hebben we te maken met verschillende coronamaatregelen, hebben we lockdowns meegemaakt en zien we de reisadviezen voor andere landen geregeld veranderen. Maar hoe zit het eigenlijk met reizen op het moment dat er een negatief reisadvies voor het land van bestemming geldt? En wat als u uw reis wilt annuleren, omdat er een negatief reisadvies geldt? Wij leggen het u uit.

Reis annuleren? Zo krijgt u via uw annuleringsverzekering uw annuleringskosten vergoed.

Als u eerst contact opgenomen heeft met uw vervoerder of reisbureau en zij niet (kosteloos) uw reis kunnen annuleren of omboeken, dan kunt u bij ons aanspraak maken op uw annuleringsverzekering. U krijgt dan uw annuleringskosten vergoed als uw situatie aan alle onderstaande voorwaarden voldoet:

  • U heeft uw annuleringsverzekering binnen 7 kalenderdagen na het boeken van uw reis afgesloten
  • U heeft uw reis geboekt vóórdat er een negatief reisadvies gold
  • Er geldt op de geplande datum van vertrek een negatief reisadvies (oranje en rood) voor de bestemming waar u naartoe reist

De meeste reisorganisaties/vervoerders annuleren op eigen initiatief uw reis/verblijf. Vaak bieden zij u dan de mogelijkheid om uw reis/verblijf gratis om te boeken, of zij bieden u restitutie of een tegoedbon. In dat geval hoeft u geen aanspraak te maken op uw annuleringsverzekering. Zolang u niets van uw reisorganisatie hoort, raden we u aan om niet zelf uw vakantie te annuleren vóór de geplande vertrekdatum. Of er een negatief reisadvies is, is namelijk pas bekend op de dag zelf.

Uw annuleringskosten vergoed in 3 stappen

Heeft u een vakantie geboekt en twijfelt u of u uw reis zelf moet annuleren? Ons advies: annuleer niet zelf uw reis. Wacht altijd eerst het bericht van uw reisaanbieder af of neem zelf contact op. Als u op eigen initiatief annuleert, dan krijgt u uw annuleringskosten mogelijk niet vergoed. Er moet namelijk in ieder geval een negatief reisadvies gelden op de vertrekdatum. U leest in ons
3-stappenplan wat u kunt doen om uw annuleringskosten vergoed te krijgen.

Bekijk het 3-stappenplan

Reis annuleren bij een negatief reisadvies

Voor onze doorlopende reisverzekering geldt dat zowel code oranje als rood wordt gezien als een negatief reisadvies. Als u toch afreist naar uw bestemming terwijl er een negatief reisadvies geldt, dan ben u volgens onze polisvoorwaarden niet verzekerd. Wij kunnen dan ook geen hulp verlenen. Ook als u nu nog een reis boekt, dan is het negatieve reisadvies (bijvoorbeeld vanwege het coronavirus) geen reden meer om de reis te annuleren wanneer u een annuleringsverzekering heeft. U had de gebeurtenis namelijk kunnen verwachten.

Als u in een gebied bent waar code oranje of rood geldt

Als u op dit moment in het buitenland zit en daar al zat vóórdat er een negatief reisadvies gold, dan adviseren wij u om eerst de instructies van de plaatselijke autoriteiten en/of uw vervoerder/reisorganisatie op te volgen. Bent u daar ziek geworden? Dan kunt u altijd contact opnemen met onze Alarmcentrale via + 31 (0)79 - 3 204 704. Uw Klaverblad Doorlopende reisverzekering dekt dan de extra kosten die gemaakt moeten worden. Ook als de hulpdiensten in het buitenland onvoldoende kunnen helpen/verzorgen en er (door medische redenen) repatriëring nodig is, wordt dit gedekt.

Let op: De reisadviezen blijven veranderen. Houd er daarom altijd rekening mee dat een door u geboekte vakantiebestemming van code geel naar een negatief reisadvies (code oranje en rood) kan veranderen. En lees hoe het zit met een vergoeding van uw annuleringskosten als u uw reis wilt annuleren door een nieuwe coronagolf.

Onze annuleringsverzekering Annuleren i.v.m. corona