Rechten vertraagde vlucht Is uw vlucht vertraagd? Wij vertellen u waar u als passagier precies recht op heeft.

Vlucht vertraagd? Hier heeft u recht op

Raakte uw vlucht vertraagd toen u op weg was naar uw zomervakantie of juist op de terugweg van wintersport? Dankzij Europese wetgeving heeft u recht op een vergoeding bij vertraging van uw vlucht. Hier zijn echter wel wat regels voor bepaald. Wij leggen u daarom uit waar u dan precies recht op heeft en wanneer.

Wanneer heeft u recht op vergoeding bij een vertraagde vlucht?

Als uw vertraagde vlucht aan bepaalde voorwaarden voldoet, heeft u als passagier recht op en compensatie. Deze rechten zijn vastgelegd in de Europese Verordening nr. 261/2004. De Europese Verordening is alleen van toepassing in de volgende gevallen:

  • Uw vlucht vertrekt uit een EU-lidstaat

  • Uw vlucht vertrekt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese luchtvaartmaatschappij

Bovendien moet u:                                                             

  • een bevestigde boeking (ticket) van de vlucht hebben;

  • zich volgens de aangegeven tijd van de luchtvaartmaatschappij op de luchthaven hebben gemeld;

  • voor een vol tarief hebben gevlogen en dus niet gratis of tegen een aangepast tarief dat niet voor iedereen toegankelijk is.

Recht op verzorging bij vertraging

Is uw vlucht vertraagd met meer dan twee uur bij een vluchtafstand van maximaal 1.500 kilometer? De luchtvaartmaatschappij is dan verplicht om maaltijden en verfrissingen aan de bieden. Ook moeten zij u de mogelijkheid geven om bijvoorbeeld naar huis te bellen. Wanneer u recht heeft op verzorging, verschilt per afstand en vertraging:

  • Bij vluchten met een afstand tot 1.500 kilometer heeft u recht op verzorging bij een vertraging van langer dan twee uur

  • Bij vluchten van meer dan 1.500 tot 3.500 kilometer heeft u recht op verzorging bij een vertraging van drie uur of langer

  • Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer heeft u recht op verzorging bij een vertraging van vier uur of langer

Als uw vlucht pas één of enkele dagen later vertrekt en u daardoor uw verblijf moet verlengen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om de accommodatie te verzorgen.

Recht op een financiële vergoeding bij vertraging

Het is uiteraard erg vervelend als u meer dan drie uur later dan gepland aankomt op uw bestemming. Ter compensatie heeft u daarom mogelijk recht op een financiële vergoeding voor een vertraagde vlucht. Dit zijn vaste bedragen waarbij niet gekeken wordt naar factoren als gemiste hotelovernachtingen, excursies en geboekte huurauto’s, maar wel naar de afgelegde afstand:

  • € 250,- per passagier bij vluchten tot 1500 kilometer

  • € 400,- per passagier bij vluchten van 1500 tot 3500 kilometer

  • € 300,- per passagier bij een vertraging tussen drie en vier uur bij vluchten van meer dan 3500 kilometer

  • € 600,- per passagier bij een vertraging van meer dan vier uur bij vluchten van meer dan 3500 kilometer

Vlucht vertraagd door overmacht

In sommige gevallen van vertraagde vluchten is er sprake van overmacht. Bijvoorbeeld de storing in de brandstofvoorziening op Schiphol, waardoor 61 vluchten geannuleerd werden. Als dit het geval is dan heeft u geen recht op een vergoeding. Bij een vertraagde vlucht door overmacht heeft de luchtvaartmaatschappij, zelfs door het treffen van alle redelijke maatregelen, de vertraging niet kunnen voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende situaties:

  • Ernstige weersomstandigheden die de uitvoering van de vlucht verhinderen

  • Politieke onstabiliteit in het land van vertrek

  • Natuurrampen

  • Terrorisme

  • Staking van de luchtverkeersleiding en/of personeel van de luchthaven

  • Problemen met de brandstofvoorziening van een luchthaven

Let goed op: veel luchtvaartmaatschappijen roepen vaak ten onrechte dat u geen recht heeft op een vergoeding bij vertraging. Dit gebeurt meestal wanneer de vertraagde vlucht is veroorzaakt door staking van het eigen personeel of een technisch mankement aan het vliegtuig. Het Europese Hof van Justitie en de Nederlandse rechter hebben beslist dat er in deze gevallen geen sprake is van overmacht. Vergeet dus niet om in deze situaties alsnog uw compensatie te claimen.

Zo claimt u uw vertraagde vlucht

Gaat u een claim voor uw vertraagde vlucht indienen bij de luchtvaartmaatschappij? Wij staan u graag bij. Om u zo goed mogelijk te helpen hebben wij de volgende informatie van u nodig:

  • Een kopie van uw e-ticket en/of boekingsbevestiging

  • Een kopie van uw identiteitsbewijs of paspoort (alle passagiers)

  • Een omschrijving en/of reden van de vertraging

  • De duur van de vertraging

  • Een kopie van de verklaring van de luchtvaartmaatschappij (als u die heeft)

  • Een opsomming van de kosten die u als gevolg van de vertraging en/of annulering van uw vlucht heeft gemaakt (inclusief de aankoopbewijzen)

Als u bij ons verzekerd bent, dan kunt u deze informatie naar ons sturen op rechtsbijstand@klaverblad.nl. Na ontvangst van alle informatie nemen wij contact met u op om de juridische mogelijkheden te bespreken.

Heeft u een rechtsbijstandverzekering en heeft u voor of na de vlucht behoefte aan juridisch advies? Dan kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen. U kunt ons doordeweeks tussen 8:30 uur en 20:00 uur bereiken op 079 – 3 204 816. Wij helpen u graag.

Onze rechtsbijstandverzekering

Voorkom schade op vakantie