Privacystatement Klaverblad Verzekeringen
Wij zijn Klaverblad
Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder. Onze lijfspreuk kent u misschien wel. Bij Klaverblad helpen we mensen namelijk al meer dan 170 jaar met onze gewoon goede verzekeringen. En eigenlijk is dat best bijzonder.
U kent ons als Klaverblad Verzekeringen. Dat is onze handels- en merknaam. Klaverblad Verzekeringen is een verzekeringsgroep en bestaat uit verschillende onderdelen. Voor deze onderdelen hebben wij één privacystatement opgesteld. Zo zijn uw gegevens altijd in vertrouwde handen en gelden overal dezelfde regels. Dit privacystatement geldt voor de volgende onderdelen van Klaverblad Verzekeringen: Coöperatie Klaverblad Verzekeringen U.A., Klaverblad Schadeverzekeringsmaatschappij N.V., Klaverblad Rechtsbijstand Stichting, Klaverblad Assurantiën B.V. en Klaverblad Exploitatie bedrijf B.V. Dit privacystatement is niet van toepassing voor medewerkers en sollicitanten. Deze groepen hebben een eigen privacystatement.
Uw gegevens in vertrouwde handen
Uw privacy is voor ons erg belangrijk en daarom willen we goed met uw persoonsgegevens omgaan. We vertellen u graag hoe we dit doen.
Om uw risico’s te verzekeren hebben wij als verzekeringsmaatschappij gegevens van u nodig, waaronder persoonsgegevens. Met persoonsgegevens bedoelen we bijvoorbeeld uw naam, adres, woonplaats, telefoonnummer, e-mailadres en IP-adres. Het zijn de gegevens die direct of indirect over u gaan. Verwerken van persoonsgegevens is iedere handeling die wij kunnen uitvoeren met uw persoonsgegevens. Dit is een heel ruim begrip, denk hierbij aan opslaan, inzien, doorsturen, wijzigen of verwijderen.
Wij zijn verantwoordelijk voor het verwerken van de persoonsgegevens die u aan ons geeft. Bent u verzekerd via een verzekeringsadviseur? Dan is hij verantwoordelijk voor de verwerking van de persoonsgegevens die u met hem deelt.
Hoe gaan wij met uw gegevens om?
Uw privacy is belangrijk voor ons. Daarom gaan we natuurlijk vertrouwelijk en zorgvuldig met uw gegevens om:
- We verzamelen alleen gegevens die we nodig hebben om ons werk goed te kunnen doen.
- We laten u weten welke gegevens we verzamelen en waarom we dat doen.
- We bewaren uw gegevens niet langer dan nodig is.
- We zorgen voor goede beveiligingsmaatregelen zodat uw gegevens beschermd worden tegen verlies, diefstal of onrechtmatig gebruik.
Regels waar wij ons aan houden
Voor het verwerken van uw persoonsgegevens houden we ons aan de regels die staan in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet AVG. Ook houden we ons aan de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Verzekeraars en het Protocol Incidentenwaarschuwingssysteem Financiële Instellingen die het Verbond van Verzekeraars heeft opgesteld.
Hieronder leest u meer over hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan en over uw rechten.
Uw Persoonsgegevens
Als u, of uw verzekeringsadviseur, een verzekering bij ons aanvraagt verstrekt u ons persoonsgegevens. Welke gegevens wij verwerken is afhankelijk van het soort verzekering.
• Geslacht.
• Geboortedatum.
• Gegevens van gezinsleden.
• Beroep.
• Kenteken.
• Verzekeringsverleden.
• Gegevens over de schadeclaim.
• Gegevens over de toedracht of onderzoek hiernaar.
• Declaraties.
• Gegevens van betrokkenen bij de schade.
Medische informatie wordt opgevraagd en verwerkt door een arts en de personen die onder zijn verantwoordelijkheid vallen. Dit zijn de medewerkers van onze medische dienst. Er wordt alleen medische informatie bij uw arts of andere medisch behandelaren opgevraagd met uw voorafgaande toestemming. Al onze medisch adviseurs zijn BIG geregistreerde artsen. Zij zijn verantwoordelijk voor de juiste verwerking van uw medische gegevens. Wij houden ons aan de regels van de Beroepscode voor Medisch Adviseurs werkzaam in Particuliere Verzekeringszaken en/of Personenschadezaken.
• Uw verzekeringsadviseur die namens u een verzekering aanvraagt of een schade indient.
• De Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW).
• Stichting Centraal Informatiesysteem (CIS).
• Het Kadaster en het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
• Dienstverleners op het gebied van kredietregistratie of dataverrijking (bijvoorbeeld EDM, Graydon, FRISS en Experian).
• Andere natuurlijke personen, instellingen en organisaties die door u gemachtigd zijn of op een andere manier bevoegd zijn tot het delen van uw gegevens. Zoals uw advocaat of bewindvoerder.
• U bent bij ons verzekerd of heeft een offerte bij ons aangevraagd.
• U vraagt ons om informatie.
• U claimt een schade of bent betrokken bij een schadeclaim. Bijvoorbeeld als getuige, bestuurder of slachtoffer. Ook personen met wie onze rechtshulpverzekerden een conflict hebben vallen hieronder.
• U bent contactpersoon van een leverancier of samenwerkingspartner.
• U bent vertegenwoordiger of belangenbehartiger van onze (zakelijke) klant.
Wij verwerken uw persoonsgegevens bijvoorbeeld voor:
• Het aanbieden van een offerte.
• Beoordelen of wij een overeenkomst met u willen aangaan en onder welke voorwaarden.
• Het berekenen van premies en het incasseren hiervan.
• U informeren over wijzigingen in onze voorwaarden of dienstverlening.
• Het behandelen van schadeclaims.
• Het behandelen van uw vragen, verzoeken en klachten.
Bij een schademelding leggen wij uw gegevens vast in de CIS Databank. Dit doen we ook als u niet voor de schadegebeurtenis bent verzekerd of als er geen vergoeding betaald is. Het maakt ook niet uit wie er schuld heeft.
Wij houden een interne gebeurtenissenadministratie bij. Hierin worden gegevens opgeslagen die ten aanzien van bepaalde gebeurtenissen speciale zorg of aandacht van ons vragen. Deze gebeurtenissenadministratie is in beheer bij en alleen inzichtelijk voor onze afdeling Veiligheidszaken.
De afdeling Veiligheidszaken legt gebeurtenissen die de belangen, integriteit of veiligheid van Klaverblad of de financiële markt (kunnen) schaden vast in een incidentenregister. Aan dit incidentenregister is het Extern Verwijzingsregister (EVR) gekoppeld. Het EVR bevat alleen verwijzingsgegevens naar het incidentenregister. Ook andere verzekeraars kunnen het EVR inzien. Zij kunnen dan gegevens uit het incidentenregister opvragen bij onze afdeling Veiligheidszaken. Wanneer wij uw gegevens vastleggen in het incidentenregister informeren wij u hier altijd schriftelijk over.
Wij gebruiken uw persoonsgegevens om bijvoorbeeld nieuwe verzekeringen onder de aandacht te brengen of om u te informeren over ander interessant nieuws. Daarnaast gebruiken wij uw gegevens ook voor:
• Het opstellen van klantprofielen.
• Het versturen van promotionele informatie.
• Het tonen van onlineadvertenties.
• Het versturen van nieuwsbrieven.
• Het doen van marktonderzoek.
Heeft u eerder toestemming gegeven voor het gebruik van uw persoonsgegevens voor marketingdoeleinden, maar wilt u dit liever niet meer? U kunt uw toestemming altijd intrekken, door in de nieuwsbrieven te klikken op de afmeldknop. Voor het tonen van de onlineadvertenties en de klantprofielen kunt u uw cookie-instellingen aanpassen. Hoe u dit kunt doen leest u onder het kopje uw bezoek aan onze website.
Met behulp van de analyses kunnen wij bijvoorbeeld het resultaat van een campagne meten en als dat nodig is dingen verbeteren of nieuwe producten en diensten ontwikkelen. Waar mogelijk verwijderen wij persoonsgegevens die wij niet nodig hebben of anonimiseren of pseudonimiseren wij de gegevens. Rapportages maken wij zoveel mogelijk op geaggregeerd niveau.
Daarnaast kunnen wij uw gegevens verwerken voor het beheer van onze systemen en/of applicaties. Dit om ervoor te zorgen dat deze juist functioneren en de continuïteit van onze processen te borgen.
• Als we uw gegevens nodig hebben om een (verzekerings)overeenkomst uit te voeren waarbij u betrokken bent.
• Als we uw gegevens moeten gebruiken omdat de wet ons daartoe verplicht.
• Als we een gerechtvaardigd belang hebben om uw gegevens te gebruiken. Bijvoorbeeld wanneer wij een onderzoek doen naar mogelijke fraude.
• Als u ons toestemming heeft gegeven om uw gegevens te gebruiken. Deze toestemming kunt u altijd weer intrekken.
Persoonsgegevens mogen we wel langer anoniem bewaren voor historische, statistische of wetenschappelijke doelen. Uiteraard nemen we dan maatregelen om ervoor te zorgen dat ze alleen voor deze redenen worden gebruikt, en volledig volgens de wet.
Uw persoonsgegevens worden niet verwerkt buiten de Europese Economische Ruimte (de Europese Unie plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland), tenzij dit noodzakelijk is voor het uitvoeren van de verzekeringsovereenkomst. Wij houden ons hierbij aan de regels van de AVG en zorgen dat uw gegevens voldoende beschermd blijven.
• Niet meer nodig: Uw persoonsgegevens zijn niet meer nodig voor het doel waarvoor u ze met ons gedeeld heeft.
• Intrekken toestemming: U heeft ons eerder toestemming gegeven voor het gebruik van uw gegevens, maar u wilt dit intrekken.
• Bezwaar: U maakt bezwaar tegen wat wij met uw gegevens doen en geeft aan waarom u dat doet. Als u niet wilt dat uw gegevens worden gebruikt voor marketingactiviteiten, dan hoeft u geen reden te geven.
• Onrechtmatige verwerking: Wij verwerken uw persoonsgegevens, maar mogen dit eigenlijk niet. Bijvoorbeeld omdat wij geen reden meer hebben om uw persoonsgegevens te verwerken.
• Wettelijk bepaalde bewaartermijn: Wij zijn verplicht om uw gegevens na bepaalde tijd te verwijderen. Doen wij dit niet, dan kunt u van ons eisen dat wij de gegevens alsnog verwijderen.
• Kinderen: We hebben gegevens van iemand die jonger dan 16 jaar is en we hebben deze via een app of website gekregen.
Daarnaast kunt u ons ook vragen om aan alle andere organisaties die deze gegevens van ons hebben gekregen, door te geven dat deze gegevens verwijderd moeten worden.
Dit recht geldt niet als wij uw gegevens verwerken voor het uitvoeren van de verzekeringsovereenkomst en/of moeten voldoen aan een wettelijke verplichting. Bijvoorbeeld bij het behandelen van een claim, de betaling van de premie of als wij een andere goede reden hebben om deze gegevens wel te bewaren.
We gebruiken verschillende soorten cookies. Sommige cookies mogen we alleen plaatsen met uw toestemming. Dat zijn de ‘tracking’ cookies. Die gebruiken we om meer informatie over onze bezoekers te krijgen en gebruikersprofielen te maken. Dit doen wij om de website te verbeteren en om resultaten van onze advertenties te meten. Hierbij slaan we geen persoonlijke gegevens op.
Bij uw eerste bezoek aan onze website krijgt u de mogelijkheid om onze cookies wel of niet te accepteren. U kunt uw keuze bij de cookie-instellingen altijd veranderen Accepteert u de cookies? Dan geldt dat voor deze website en voor Mijn Klaverblad. Om precies te weten welke cookies we gebruiken, kijk dan in het cookie-overzicht.
Bij uw bezoek aan onze website verwerken we ook uw IP-adres om onze website veilig en bereikbaar te houden.
Bezoekadres
Afrikaweg 2
2713 AW Zoetermeer
Postadres
Postbus 3012
2700 KV Zoetermeer