Rechten vertraagde vlucht Is je vlucht vertraagd? Wij vertellen je waar je als passagier precies recht op hebt.

Vlucht vertraagd? Hier heb je recht op

Raakte je vlucht vertraagd toen je op weg was naar je zomervakantie of juist op de terugweg van wintersport? Dankzij Europese wetgeving heb je recht op een vergoeding bij vertraging van je vlucht. Hier zijn echter wel wat regels voor bepaald. Wij leggen je daarom uit waar je dan precies recht op hebt en wanneer.

Wanneer heb je recht op vergoeding bij een vertraagde vlucht?

Als je vertraagde vlucht aan bepaalde voorwaarden voldoet, heb je als passagier recht op en compensatie. Deze rechten zijn vastgelegd in de Europese Verordening nr. 261/2004. De Europese Verordening is alleen van toepassing in de volgende gevallen:

  • Je vlucht vertrekt uit een EU-lidstaat

  • Je vlucht vertrekt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese luchtvaartmaatschappij

Bovendien moet je:                                                             

  • een bevestigde boeking (ticket) van de vlucht hebben;

  • je volgens de aangegeven tijd van de luchtvaartmaatschappij op de luchthaven hebben gemeld;

  • voor een vol tarief hebben gevlogen en dus niet gratis of tegen een aangepast tarief dat niet voor iedereen toegankelijk is.

Recht op verzorging bij vertraging

Is je vlucht vertraagd met meer dan twee uur bij een vluchtafstand van maximaal 1.500 kilometer? De luchtvaartmaatschappij is dan verplicht om maaltijden en verfrissingen aan de bieden. Ook moeten zij je de mogelijkheid geven om bijvoorbeeld naar huis te bellen. Wanneer je recht hebt op verzorging, verschilt per afstand en vertraging:

  • Bij vluchten met een afstand tot 1.500 kilometer heb je recht op verzorging bij een vertraging van langer dan twee uur

  • Bij vluchten van meer dan 1.500 tot 3.500 kilometer heb je recht op verzorging bij een vertraging van drie uur of langer

  • Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer heb je recht op verzorging bij een vertraging van vier uur of langer

Als je vlucht pas één of enkele dagen later vertrekt en je daardoor je verblijf moet verlengen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om de accommodatie te verzorgen.

Recht op een financiële vergoeding bij vertraging

Het is uiteraard erg vervelend als je meer dan drie uur later dan gepland aankomt op je bestemming. Ter compensatie heb je daarom mogelijk recht op een financiële vergoeding voor een vertraagde vlucht. Dit zijn vaste bedragen waarbij niet gekeken wordt naar factoren als gemiste hotelovernachtingen, excursies en geboekte huurauto’s, maar wel naar de afgelegde afstand:

  • € 250,- per passagier bij vluchten tot 1500 kilometer

  • € 400,- per passagier bij vluchten van 1500 tot 3500 kilometer

  • € 300,- per passagier bij een vertraging tussen drie en vier uur bij vluchten van meer dan 3500 kilometer

  • € 600,- per passagier bij een vertraging van meer dan vier uur bij vluchten van meer dan 3500 kilometer

Vlucht vertraagd door overmacht

In sommige gevallen van vertraagde vluchten is er sprake van overmacht. Bijvoorbeeld de storing in de brandstofvoorziening op Schiphol, waardoor 61 vluchten geannuleerd werden. Als dit het geval is dan heb je geen recht op een vergoeding. Bij een vertraagde vlucht door overmacht heeft de luchtvaartmaatschappij, zelfs door het treffen van alle redelijke maatregelen, de vertraging niet kunnen voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende situaties:

  • Ernstige weersomstandigheden die de uitvoering van de vlucht verhinderen

  • Politieke onstabiliteit in het land van vertrek

  • Natuurrampen

  • Terrorisme

  • Staking van de luchtverkeersleiding en/of personeel van de luchthaven

  • Problemen met de brandstofvoorziening van een luchthaven

Let goed op: veel luchtvaartmaatschappijen roepen vaak ten onrechte dat je geen recht hebt op een vergoeding bij vertraging. Dit gebeurt meestal wanneer de vertraagde vlucht is veroorzaakt door staking van het eigen personeel of een technisch mankement aan het vliegtuig. Het Europese Hof van Justitie en de Nederlandse rechter hebben beslist dat er in deze gevallen geen sprake is van overmacht. Vergeet dus niet om in deze situaties alsnog je compensatie te claimen.

Zo claim je de vertraagde vlucht

Ga je een claim voor je vertraagde vlucht indienen bij de luchtvaartmaatschappij? Wij staan je graag bij. Om je zo goed mogelijk te helpen hebben wij de volgende informatie van je nodig:

  • Een kopie van je e-ticket en/of boekingsbevestiging

  • Een kopie van je identiteitsbewijs of paspoort (alle passagiers)

  • Een omschrijving en/of reden van de vertraging

  • De duur van de vertraging

  • Een kopie van de verklaring van de luchtvaartmaatschappij (als je die hebt)

  • Een opsomming van de kosten die je als gevolg van de vertraging en/of annulering van je vlucht hebt gemaakt (inclusief de aankoopbewijzen)

Als je bij ons verzekerd bent, dan kun je deze informatie naar ons sturen op rechtsbijstand@klaverblad.nl. Na ontvangst van alle informatie nemen wij contact met je op om de juridische mogelijkheden te bespreken.

Heb je een rechtsbijstandverzekering en heb je voor of na de vlucht behoefte aan juridisch advies? Dan kun je uiteraard altijd contact met ons opnemen. Je kunt ons doordeweeks tussen 8:30 uur en 20:00 uur bereiken op 079 – 3 204 816. Wij helpen je graag.

Onze rechtsbijstandverzekering

Voorkom schade op vakantie