Wat houdt de agrarische bedrijfsschadeverzekering in?
Met onze bedrijfsschadeverzekering voor agrarische bedrijven bent u goed verzekerd voor de financiële gevolgen als uw bedrijf na schade stil komt te liggen. Bijvoorbeeld na een brand of storm.
Op deze pagina vertellen we u meer over deze verzekering. Of vraag voor meer informatie een verzekeringsadviseur naar de bedrijfsschadeverzekering van Klaverblad.
Vind een adviseur bij u in de buurt
Wat is verzekerd?
De financiële schade die ontstaat door bedrijfsstilstand. Dit is gelijk aan de bruto-opbrengst van uw agrarisch bedrijf min de variabele kosten, voor de uitkeringstermijn die u met ons afspreekt.
U kunt deze verzekering uitbreiden door schade door inductie (indirecte blikseminslag) mee te verzekeren.
Waarvoor ben ik verzekerd?
U bent dus verzekerd voor financiële schade die ontstaat door bedrijfsstilstand. Deze bedrijfsstilstand kan komen doordat uw gebouw of bedrijfsmiddelen beschadigd raken door onder andere:
- brand en ontploffing
- neerslag, bliksem en storm
- sneeuwdruk en wateraccumulatie
- lekkage van leidingen, sanitair en op leidingen aangesloten apparaten
- diefstal en vandalisme na inbraak
- overstroming door het bezwijken van een niet-primaire waterkering
- slechte bereikbaarheid door incident in de buurt
- uitstroming van mest uit silo's en bassins
- een storing in de levering van elektriciteit, gas of water
Eigen risico
Bedrijfsschade komt altijd door schade aan uw gebouw of aan een bedrijfsmiddel.
Is deze (fysieke) schade verzekerd op onze gebouwenverzekering en/of inventaris- en goederenverzekering? Dan heeft u geen eigen risico voor de bedrijfsschadeverzekering.
De standaard uitkeringstermijn is 52 weken. U kunt dit uitbreiden naar 104, 130 of 156 weken.
Verzekerd bedrag en garantie
U verzekert de brutowinst: dat is de bruto-opbrengst min de variabele kosten.
Heeft u een garantie tegen onderverzekering? Dan stellen we het verzekerde bedrag jaarlijks opnieuw vast op basis van informatie van u of uw accountant. Dit komt als verzekerd bedrag op uw polis.
Ontstaat er schade en heeft u garantie? Dan vergoeden we de schade tot maximaal 130% van het verzekerde bedrag.
Wat is niet verzekerd?
Onze bedrijfsschadeverzekering dekt een heleboel, maar niet alles. In de polisvoorwaarden leest u precies wat wel en niet gedekt is. Hieronder vindt u een aantal voorbeelden van situaties die niet verzekerd zijn.
Bedrijfsschade die ontstaat doordat uw gebouw of bedrijfsmiddelen beschadigd raken door:
- een aardbeving
- boetes voor bijvoorbeeld contractbreuk of het niet laten uitvoeren van een opdracht
- huuropbrengsten
- onvoldoende onderhoud of constructiefouten
- molest (conflictsituaties), opzet of roekeloosheid
- strafbare activiteiten, zoals het opslaan van illegaal vuurwerk, kweken van hennep
- wateronttrekkingen of trillingen
Bedrijfsschade door stilstand door asbestverontreiniging vergoeden we niet, behalve na brand of ontploffing.
Wilt u precies weten wat er onder de dekking van uw bedrijfsschadeverzekering voor agrarische bedrijven valt? Bekijk dan onze polisvoorwaarden.
Andere interessante verzekeringen voor uw agrarische bedrijf
Naast de bedrijfsschadeverzekering zijn er nog een aantal verzekeringen die voor u als agrarische ondernemer interessant kunnen zijn. Uw verzekeringsadviseur vertelt u er graag meer over:
Vraag uw adviseur naar onze agrarische verzekeringen
Een agrarisch bedrijf verzekeren vraagt om specialistisch advies én kennis van de regio. Daarnaast is het fijn als u geholpen wordt door iemand die dezelfde taal spreekt als u. Heeft u al een adviseur? Vraag dan naar de agrarische verzekeringen van Klaverblad. Of zoek hieronder een adviseur in uw buurt.
Zoek een adviseur
Veelgestelde vragen over de bedrijfsschadeverzekering
Veelgestelde vragen
Vindt u uw vraag niet op deze pagina of is het antwoord voor u niet duidelijk genoeg? Stel dan uw vraag via ons
contactformulier of bel ons: 079 - 3 204 503.
Over de verzekering
Hoe bepaal ik het juiste verzekerde bedrag?
U kunt het verzekerde bedrag het beste samen met uw accountant bepalen. Daarbij kunt u uitgaan van het jaarbelang. Het jaarbelang is de bruto-opbrengst min de variabele kosten in een jaar. Instellingen die niet op winst gericht zijn (verenigingen, stichtingen en dergelijke) kunnen uitgaan van de exploitatiekosten.
Hoe lang krijg ik een uitkering?
Als uw bedrijf stil staat, dan ontvangt u uw uitkering gedurende 52 weken. U kunt ook kiezen voor een uitkeringstermijn van 26, 78 of 104 weken. We keren niet langer uit dan de uitkeringstermijn die we met u afspreken.
Wat is garantie tegen onderverzekering?
Bij schade kan blijken dat het verzekerde bedrag lager is dan het jaarbelang. Dit is onderverzekering. U krijgt dan maar een deel van de schade vergoed. Met garantie tegen onderverzekering krijgt u de schade volledig vergoed tot maximaal 130% van het verzekerde bedrag.
Over schade
Over betalen en opzeggen
Betaal ik mijn premie per maand, per kwartaal of per jaar?
U kiest zelf of u per maand, per kwartaal of per jaar betaalt.
De eerste afgeschreven premie is hoger dan verwacht. Hoe kan dat?
U betaalt de premie voor een verzekering vooruit. Dit kan betekenen dat wij de eerste keer meer dan één termijnpremie afschrijven. U vindt op de afrekening van het polisblad welk bedrag wij de eerste keer voor welke periode afschrijven. Daarna betaalt u gewoon de afgesproken termijnpremie die op de polis staat.
Ik wil mijn premie betalen, hoe kan ik dat doen?
Bel ons op nummer
079 - 3 204 583. Wij mailen u dan direct een betaallink om uw premie via Ideal naar ons over te maken. Zo weet u zeker dat uw betaling correct en direct bij ons binnenkomt.
Ik wil mijn bedrijfsschadeverzekering stoppen. Wat moet ik doen?
Als u een verzekeringsadviseur heeft, dan moet u uw verzekering via hem opzeggen. Als u geen verzekeringsadviseur heeft, dan kunt u uw verzekering rechtstreeks bij ons opzeggen. Dit kan met ons
online opzegformulier.
Wat is de opzegtermijn van mijn bedrijfsschadeverzekering?
Er is geen opzegtermijn. U kunt uw verzekering elk moment stoppen door dit schriftelijk aan ons door te geven. De verzekering stopt op de dag dat wij uw opzegging ontvangen. Als u dat wilt, dan kan dit ook later.
Waar kan ik meer informatie vinden over betalen en betalingsachterstanden?
Meer informatie over het betalen van uw premie en over hoe wij omgaan met betalingsachterstanden leest u op de pagina
Betalen en betalingsachterstanden.
Over mijn aanvraag
Wat gebeurt er nadat ik een bedrijfsschadeverzekering heb aangevraagd?
Voor wij uw aanvraag accepteren, kan het zijn dat wij een inspectie uitvoeren. Soms hebben we meer informatie nodig om uw aanvraag te beoordelen. In dat geval nemen we contact op met uw verzekeringsadviseur of met u.
Accepteren jullie mijn aanvraag voor een bedrijfsschadeverzekering altijd?
Nee, wij accepteren aanvragen niet altijd. Als we uw aanvraag afwijzen, dan laten we dat zo snel mogelijk weten.
Waarom krijg ik bij mijn aanvraag van de verzekering het verzoek om de uiteindelijk belanghebbenden van mijn bedrijf door te geven?
Als verzekeraar moeten wij kunnen vaststellen wie de uiteindelijke belanghebbenden (Ultimate Beneficial Owners - UBO’s) zijn van onze zakelijke relaties. Bijvoorbeeld als er een verzekering wordt aangevraagd, als we geld uitkeren of als er iets wijzigt in de bedrijfsvoering. Hiermee sluiten we uit dat degenen met wie we zakendoen, voorkomen op een sanctielijst. We voldoen hiermee aan de Nederlandse wet- en regelgeving om onder andere witwassen en financiering van terrorisme tegen te gaan en mogen zo uw verzekering in stand houden en betalingen aan u doen.
We leggen u op
deze pagina graag meer uit over wat uiteindelijk belanghebbenden zijn en hoe u weet wie de uiteindelijk belanghebbenden van uw bedrijf zijn.
Belangrijke documenten