“Opeens kwam het water van voor, achter en opzij” De overstromingen in Zuid-Limburg van afgelopen zomer hebben zowel veel materiële schade als menselijk leed veroorzaakt. Adviseur Patricia van Laar en klant Pauline Lummen delen hun persoonlijke verhaal.

“Opeens kwam het water van voor, achter en opzij”

Onder begeleiding van militairen alleen de hoogstnodige spullen uit je huis mogen halen: het klinkt als een filmscenario. Maar voor duizenden inwoners van Zuid-Limburg was dit de bittere waarheid. Halverwege juli viel zo extreem veel regen, dat op 14 en 15 juli de rivieren de Geul en de Maas buiten hun oevers traden. Met veel menselijk leed en materiële schade als gevolg. Pauline Lummen en Patricia van Laar maakten het mee.

“Het begon bij ons in Brommelen. Daarna stroomde het water richting Westbroek, hier een kilometer vandaan,” vertelt Patricia. Ze is inwoner, maar ook verzekeringsadviseur. Ze doet de afhandeling van claims vanuit PFA Dolmans Groep in Bunde. Ook Bunde ligt in het rampgebied. Ze moest dus in twee opzichten razendsnel in actie komen..

“Ik was in shock toen ik thuiskwam”

Patricia: “We zijn gewend om met de waterstanden om te gaan. Maar wat er nu gebeurde, hadden we nog nooit meegemaakt.” Een deel van het hemelwater dat in de Geul viel, kon niet naar de Maas omdat deze overvol was. “En dus sloeg het water noodgedwongen rechtsaf”, vertelt Patricia. Als eerste kwam het Brommelen in. Ik werd om 16:30 uur naar huis geroepen: “Kom snel hierheen, er komt water aan”. Ik was in shock toen ik arriveerde. Aan het begin van de weg stond ik tot mijn enkels in het water, maar vlakbij mijn huis, 300 meter verder stond het water bijna tot mijn middel. Ik was net op tijd om mijn kleinkinderen en hond onder de arm te nemen en het huis te verlaten. Zo snel ging het. De rest van de inwoners is ’s nachts geëvacueerd door militairen met boten. Mijn man en kinderen zijn achtergebleven om de paarden te redden. Helaas heeft 1 shetlandertje het niet gehaald.”

Verdronken dieren

Pauline vult aan: “Patricia had een kwartier de tijd. Ik woon in Westbroek en ging tegen 17:30 uur de hond uitlaten. Ik zag dat de putten volliepen op het erf van mijn buurman, iets wat je normaal nooit ziet. Ik liep terug naar huis en zag hoe hoog het water in de sloot al stond. Het water kwam op een gegeven moment van voor, achter en opzij. En het bleef komen tot mijn huis letterlijk volliep rond 21:20 uur die avond. We hebben deuren afgesloten, meubels hoog gezet, en de stroom uitgezet toen we echt weg moesten. Eén van mijn katten moest ik achterlaten, maar later vond ik hem gelukkig terug. In de omgeving zijn veel dieren zoekgeraakt of verdronken.”

Hulp van lokale verenigingen, het Leger des Heils, brandweer en ME

De lokale bevolking was niet gewaarschuwd. Meerdere instanties wisten niet hoe ernstig het was. Pas rond 23.45 uur die avond kwam er een NL-alert. Pauline: “Maar toen stonden onze huizen al onder water. Het water stond 1,60 meter hoog toen we om 2 uur ’s nachts werden geëvacueerd. Mijn huis heeft vier dagen onder water gestaan, en de kelder 13 dagen. Toen pas was het veilig om die leeg te pompen. Maandag 19 juli hoorden we dat er vrijwilligers waren van het Leger des Heils, lokale verenigingen, brandweer- en ME-eenheden. Dát raakte mij; de goedheid van de mensen, alle hulp die we kregen vanuit het hele land.”


Het feit dat je belt en naar een persoon kunt vragen, dat is bij veel verzekeraars wel anders...

Schade melden aan je verzekering

“Als zoiets je overkomt, moet je ook handelen richting je verzekering”, zegt Pauline. “Ik wist niet welke stappen ik moest zetten. Via een centraal alarmnummer heb ik vrijdag melding gedaan. Patricia: “Ik werk dus in de verzekeringsbranche, maar ook ik wist niet hoe we in die crisistijd gingen handelen, en zelfs ik hield rekening met het scenario dat we thuis niks meer zouden hebben: want een overstroming betekent vaak geen dekking. Dus ik belde vrijdag meteen met ons kantoor. Daar hoorde ik: “We gaan niets afwijzen.” Dat is zo belangrijk. Want het betekent dat je schade-experts kunt langs sturen en zaken in werking kunt zetten voor klanten. Zoals tijdelijke woonruimte aanvragen via de verzekeraar.”

Akkoord op de schadeclaims

Pauline: “Op maandagochtend sprak ik mijn adviseur Patricia en kregen we toestemming om puin te gaan ruimen. De vrijdag erna kwam de schade-expert namens Klaverblad. Toen dacht ik: dit is een stapje verder. Ik ben blij dat mijn adviseur mij ooit op deze verzekering heeft gewezen. Ik sprak regelmatig andere gedupeerden die totaal geen duidelijkheid hadden over hun schade. Ook had ik ondertussen gehoord dat ik een contra-expert kon inschakelen. Carla, mijn contactpersoon vanuit Klaverblad, gaf aan dat dit inderdaad gebruikelijk is bij grote schades. Eind oktober kregen we akkoord op onze schadeclaim voor de inboedel, en medio december voor de opstal. Zo’n opluchting!”

Goede financiële afhandeling

Pauline: “Zodra het schadebedrag akkoord is, moet het nog administratief afgehandeld worden. Ook dit is prima gegaan. Daarover had ik weer contact met Carla. Het feit dat je belt en naar één persoon kunt vragen, dat schept duidelijkheid in een situatie waarin veel niet duidelijk is.”

Terug naar huis

Hoe is het nu met beide dames en hun omgeving? Patricia: “Pauline kan pas binnenkort weer terug in haar huis, bij ons lukte dat eind november. Toen de nieuwe vloeren klaar waren, heb ik twee dagen lang op blote voeten gelopen, gewoon omdat het kon! Er moet nog veel gebeuren, zoals het herstel van de muren, kozijnen, verfwerk, maar dat komt wel.” In de regio zijn veel mensen vertrokken, maar velen zijn ook gebleven. Zoals Pauline: “Ik heb een fantastische plek om te wonen. En gelukkig ben ik gezegend met een betrokken verzekeraar die je tegemoet komt. En Patricia....zij heeft die drive, ze gaat er altijd 100 procent voor. Ook als er andere zaken spelen, bijvoorbeeld rond mijn autoverzekering. Ja, dat maakt me blij.”