Vijf pijlers
Bijdragen aan een prettige samenleving gaat voor ons hand in hand met duurzaam ondernemen. Bij Klaverblad willen we meer doen dan wat verplicht is. Dat mogen onze
klanten, medewerkers en de verzekeringsadviseurs met wie we samenwerken ook van
ons verwachten. We ondernemen steeds duurzamer. We hebben een duurzaam beleggingsbeleid, maken impact via onze producten en diensten, maken mens- en milieubewuste keuzes in onze bedrijfsvoering en betrekken onze medewerkers om bij te dragen aan een duurzaam Klaverblad. Zo zorgen we ervoor dat mensen prettig en onbezorgd kunnen samenleven. Vanuit onze bedrijfsvoering hebben we 5 pijlers waarin we talloze activiteiten ontplooien om onze duurzaamheidsdoelen te halen.
1. Duurzaam beleggen
Klaverblad Verzekeringen beheert voor honderden miljoenen euro’s aan vermogen. Als verzekeraar vinden we het logisch dat we de premies op een duurzame en maatschappelijk verantwoorde manier beleggen. We zijn ervan overtuigd dat duurzaam en verantwoord beleggen nodig is om goede, eerlijke resultaten te behalen én om mensen te helpen fijn te kunnen leven. De doelen in ons beleggingsbeleid passen bij ons als coöperatie en maken het mogelijk dat we lokaal bijdragen aan een prettige samenleving. Ons klimaatactieplan is klaar en eind 2023 zijn ook onze actieplannen voor biodiversiteit, water en circulariteit met onze ambities tot 2030 klaar.
2. Duurzame producten en diensten
We zijn voortdurend bezig met het verduurzamen van onze producten en diensten. Zo verzekeren we bijvoorbeeld zonnepanelen en sedumdaken bij klanten standaard mee. We gebruiken steeds minder papier door polisbladen, polisvoorwaarden en schadeformulieren te digitaliseren. We vinden het belangrijk dat zo veel mogelijk mensen zich goed kunnen verzekeren. Daarom leveren wij maatwerk bij meer bijzondere risico’s. Zo zijn wij er bijvoorbeeld ook voor mensen die onder bewind staan. Waar dat kan nemen we duurzaamheidsaspecten mee in onze afwegingen om verzekeringen wel of niet te accepteren. Denk bijvoorbeeld aan biodiversiteit bij agrariërs. We stimuleren biodiversiteit door het sponsoren van bloemranden langs onze landerijen en roepen met onze campagne ‘Maak plaats voor groen’, verzekeringsadviseurs en klanten op tegels in hun tuin of omgeving te vervangen door groen. Om dit extra te stimuleren, zijn we in 2023 sponsor van het NK Tegelwippen.
3. Duurzaam inkopen
Bij de inkoop van producten en diensten houden wij rekening met duurzaamheid. Zo kopen wij zoveel mogelijk gerecycled en gecertificeerd papier in en is 65% van de energie die we inkopen groen. In 2030 willen we dat dit 80% is. We werken met een cateraar in ons bedrijfsrestaurant, die nauwelijks afval produceert.
Wij verwachten van onze leveranciers dat zij integer handelen en duurzaam ondernemen. In 2023 ontwikkelen we hiervoor een normenkader, waarin we per productcategorie verschillende duurzaamheidsthema’s opnemen. Daarin hebben we oog voor zowel het milieu als sociale aspecten. Bij nieuwe inkooptrajecten en bij verlenging van bestaande contacten gebruiken we dit normenkader.
4. Duurzame gebouwen en faciliteiten
In ons kantoorgebouw maken we steeds meer duurzame keuzes. Zo heeft ons pand energielabel A, liggen er zonnepanelen op het dak en recyclen we afval op een milieuvriendelijke manier. Ook gebruiken we een zogenoemd ‘warmtewiel’, waarmee we warme lucht niet afzuigen en naar buiten blazen, maar hergebruiken om ruimtes te verwarmen. Zo hoeven we in de zomer minder warmte af te voeren en in de winter minder warmte aan te voeren. Wel zo energiezuinig! In 2023 hebben we onze footprint over 2022 berekend. Op basis daarvan bepalen we nieuwe doelen en acties om onze uitstoot verder te reduceren.
Om de biodiversiteit te stimuleren en energie te besparen, liggen er sedumdaken op onze gebouwen en vergroenen we onze gevels. Verder doneren we onze oude laptops, kantoormeubilair, maar ook andere goederen zoals fietsen aan de stichting EcoWare, die ze opknapt en schenkt aan bijvoorbeeld deelnemers in reïntegratietrajecten of gezinnen die in armoede leven. Dubbele winst!
5. Betrokken medewerkers
Enthousiaste medewerkers zijn nodig om klanten goed te kunnen helpen en om ervoor te zorgen dat we ook echt duurzaam kunnen ondernemen. Daarvoor is duurzaam werkgeverschap nodig. We stimuleren binnen onze organisatie persoonlijke ontwikkeling, vitaliteit, inclusiviteit en hybride werken. Bijvoorbeeld via trainingen, het leerplatform of ons leiderschapsprogramma. Verder stimuleren we duurzamer gedrag van onze medewerkers, bijvoorbeeld met een duurzaam mobiliteitsbeleid.
We willen een cultuur creëren met ruimte voor de intrinsieke motivatie van medewerkers om bij te dragen aan de duurzame doelen. Met de interne campagne ’52 weken duurzaam’ hebben we in 2022 voor bewustwording gezorgd. De Beweging Duurzaam bestaat inmiddels uit ongeveer 15 collega’s. Deze beweging heeft in 2022 het duurzaamheidsbeleid ontwikkeld en is intensief betrokken bij de implementatie hiervan. We vragen in dialoogsessies en met vragenlijsten aan alle collega’s om input te geven op het duurzaamheidsbeleid. We starten met een ambassadeursprogramma, waarin een bredere groep gemotiveerde medewerkers uit alle onderdelen van de organisatie kunnen meedenken en meedoen. Zo werken we met elkaar aan onze doelen en maken we samen een grotere positieve impact!
In ons jaarverslag van 2022 leest u op pagina 41 t/m 51 een uitgebreide rapportage.
Lees het jaarverslag