“Ik doe dit werk omdat ik slecht tegen onrecht kan” Mr. Debby van der Lede-Verkerk hielp in 2021 een klant die zijn baan dreigde te verliezen. Met een persoonlijke benadering stond ze hem bij in het zoeken naar de beste oplossing voor alle partijen.

“Ik doe dit werk omdat ik slecht tegen onrecht kan”

“Als je baan of je inkomen plotseling in gevaar is, komt je wereld behoorlijk op zijn kop te staan. Gelukkig kunnen wij er in dat soort situaties voor mensen zijn.” Aan het woord is mr. Debby van der Lede-Verkerk, rechtsbijstandadviseur bij Klaverblad Verzekeringen. In 2021 hielp zij een klant die zijn baan dreigde te verliezen.

De klant (die in dit artikel graag anoniem blijft) van Debby zocht in augustus 2021 rechtshulp: “Vrij onverwacht kwam er een beslissing vanuit de organisatie om het onderdeel waar ik werkte, weg te bezuinigen. Per 1 januari 2022 zou mijn functie vervallen. Ik kreeg twee keuzes: een loopbaan- of outplacementtraject volgen, of direct ontslag. De situatie maakte me boos, met een groot gevoel van onrecht. Toen besloot ik aanspraak te maken op mijn rechtsbijstandverzekering.”

Wat heeft de klant echt nodig?

Al snel kwam hij in contact met Debby. Zij vertelt: “Eerst heb ik goed naar zijn verhaal geluisterd. Ik ben dan wel juridisch geschoold, maar het werk is doorspekt met emoties: als juridisch adviseur wil je je inleven in iemands situatie, je biedt steun. Je zoekt naar wat een klant echt nodig heeft. Ik herken mijzelf niet in het commerciële beeld dat mensen vaak hebben van juristen of advocaten. Ik ben mezelf, ik ben nuchter en ik probeer voor onze klanten zo toegankelijk mogelijk te zijn. Ik creëer een band. Ik ben altijd open en eerlijk, ik vraag wat iemand van mij verwacht, welk resultaat hij voor ogen heeft. Daarna schets ik de kansen, risico’s en mogelijkheden. Want ja: ik heb mijn wetboeken en rechtspraak waar ik uit kan putten, maar wil iemand echt de juridische strijd, of een principieel gevecht aangaan met een wederpartij? Dat is niet altijd verstandig, en er zijn misschien andere oplossingen die beter bij de klant of zijn situatie passen.”  

Samen het traject in

De klant van Debby vult aan: “Ik wilde inderdaad geen strijd. De relatie met mijn werkgever wilde ik goed houden, en zelf met ze in gesprek blijven.” Debby: “Op die voet gaan we dan verder. We wilden het liever niet tot het weigeren van een functieaanbod of een ontslagprocedure laten komen. De klant wilde graag zijn dienstverband behouden. Dus gaf ik hem belangrijke tips mee voor de gesprekken met zijn werkgever, en inhoudelijke punten waar hij op kon letten. Zoals het aanscherpen van de voorwaarden en het behoud van arbeidsvoorwaarden. Verder deed ik suggesties in het werkgeversvoorstel om de afspraken beter vast te leggen. Deze suggesties zijn één op één overgenomen door de werkgever, en de afspraken uitgevoerd.  Daarmee was de kwestie opgelost.”

“Ik gun iedereen een Debby!”

De klant vertelt hierover: “De begeleiding vanuit Klaverblad liep zeer professioneel. Met heldere communicatie, daar heb ik iets aan. Debby heeft mij zeer goed door het hele proces heen geloodst. En ze was bereid om voor mij het contact aan te gaan met de werkgever. Ik kan iedereen ‘een Debby’ aanbevelen!”

Een oplossing die werkt voor iedereen

Debby: “Wat begon met de werkgeversmededeling en de dreiging ‘je gaat eruit’, is nu een nieuwe plek in dezelfde organisatie, met behoud van al zijn arbeidsvoorwaarden. Een mooi resultaat. Het geeft veel voldoening om tot een oplossing te komen die werkt voor iedereen. En mocht er weer iets spelen op juridisch gebied, of als het niet zo loopt als afgesproken met de werkgever, dan kan de klant direct weer contact met me opnemen. Dan kijk ik opnieuw naar zijn zaak en zal ik advies op maat bieden.”

Het gaat om het gevoel dat je bij iemand achterlaat

Debby: “Voor mij draait het echt om de persoonlijke benadering. Ik wil dat de klant voelt: zij staat naast me, zij komt op voor mijn belangen. Ik kan slecht tegen onrecht, dat is één van mijn belangrijkste drijfveren geweest om jurist te worden. En ik help graag werknemers, omdat zij een zwakkere (rechts)positie hebben. Het voelt alsof zij tegenover hun ‘almachtige’ werkgever staan. Het is mooi dat ik dan rust kan brengen, mijn figuurlijke arm om iemand heen kan slaan. Ik denk dat het gevoel dat je bij een klant achterlaat, uiteindelijk net zo belangrijk is als de juridische kwaliteit en het resultaat dat je bereikt.”

Samen helpen

Er voor een ander zijn op het moment dat iemand dat echt nodig heeft. Dat is en blijft voor ons de kern van verzekeren. Bent u adviseur en denkt u hier hetzelfde over? We werken graag met u samen, zodat we ook samen mensen kunnen helpen.


Lees meer