Adviseur Kim Cremers kreeg zelf met brand te maken: “Ik had de impact zwaar onderschat” Adviseur Kim Cremers helpt dagelijks mensen bij schade, maar als het je zelf overkomt is het toch anders. Ze vertelt over haar eigen woningbrand.

Adviseur Kim Cremers kreeg zelf met brand te maken: “Ik had de impact zwaar onderschat”

Als adviseur helpt Kim Cremers van Parkstad Adviesgroep in het Zuid-Limburgse Nuth dagelijks mensen die met schade te maken krijgen. Maar wanneer iets zo impactvol als een brand je opeens zelf overkomt, is het toch anders. Kim vertelt over de impact van haar woningbrand én hoe je in zo’n situatie kan worden ontzorgd.

Het grootste deel van de woningbranden wordt veroorzaakt door elektrische apparaten of kortsluiting. Toch zijn er ook jaarlijks nog altijd zeker 2.000 meldingen van schoorsteenbranden. Een aantal dat door de huidige gasprijzen waarschijnlijk alleen maar zal toenemen. En hoewel er dingen zijn die je kunt doen om schoorsteenbrand te voorkomen, kun je het lang niet altijd voor zijn. Adviseur Kim Cremers heeft al ruim 20 jaar een eigen advieskantoor en weet inmiddels als geen ander dat een schoorsteenbrand iedereen kan overkomen.

Geen oorzaak te vinden

Mede door haar werk weet Kim goed waar je alert op moet zijn om brand in huis te voorkomen. Zo werd de houtkachel in haar woning goed onderhouden en verlieten zij en haar man de huiskamer nooit voordat de vlammen waren gedoofd. Toch ging het begin 2022 mis: “Op een zondagochtend hing er opeens een lichte waas in de kamer. We gingen alles na maar konden niets vinden. Een half uur later moesten we onze dochter wegbrengen. Toen we nog geen kwartier daarna terugkwamen hing er een echte rookwalm. De oorzaak konden we maar niet vinden. Totdat mijn partner, van bijna 2 meter lang, langs de kachel liep en voelde dat er warmte van de kap afkwam. Hij ging meteen naar buiten en zag rook uit de schoorsteen komen - terwijl de houtkachel uitstond. We deden de schuifjes dicht en belden 112. De brandweer zou preventief langskomen om het rookkanaal te bekijken. Mocht het erger worden, dan moesten we weer bellen. Nog geen 3 minuten later zagen we de verf van de houten schouwbekleding afdruppelen. We belden meteen. En dan zijn 8 minuten opeens heel lang. Je hoort van alles knisperen, maar behalve rook zagen we niks.”

“Dan sta je opeens machteloos naar je huis te kijken.”

Toen de brandweer aankwam, rolden ze meteen de slang uit en moesten wij naar buiten. Dan sta je opeens machteloos toe te kijken naar wat er met je huis gebeurt. De brandweer kwam tot de conclusie dat er in de schouw een asbestrookkanaal zat. Dat was geknikt en in de knik was een scheur ontstaan. Omdat er sprake was van asbest, ging protocol 2 van start. De brandweer trok zich terug, er kwam een asbestploeg en er werd lint om het huis gespannen.”

"We zagen de verf van de houten schouwbekleding afdruppelen. Dan zijn 8 minuten opeens heel erg lang."

“Al snel gaf de brandweer aan dat het niet aan het onderhoud van de houtkachel lag. We lieten ieder jaar de schoorsteenveger komen en hadden dit niet kunnen zien aankomen. Ons was dan ook niets te verwijten. De rest van de dag zaten we bij de buren met Stichting Salvage om alles in orde te maken. Tegen het begin van de avond kwam de ploeg naar buiten. De huiskamer was helemaal zwart; overal lag roet. Salvage gaf aan dat we naar een hotel moesten, maar dat was eigenlijk met al onze dieren geen optie. Na overleg mochten we daarom in mijn oude kantoor in de garage verblijven. De dagen daarop kwam er een asbestbedrijf om metingen te doen en moest er een asbestrapport worden opgesteld. Dat kostte 4 à 5 dagen. Vervolgens moest er een bedrijf worden ingeschakeld om het op te komen ruimen. Dan ben je weer een paar dagen verder. Ook moet alles waar asbest zich aan kan hechten weg. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de impact echt wel zwaar had onderschat. Je bent er als adviseur dagelijks mee bezig, maar als het dan echt bij jezelf gebeurt realiseer je je hoe enorm de impact is.”

Niet meer helder denken

“Je komt in een rollercoaster terecht. Opeens ben je de controle kwijt en is het maar afwachten hoe het afloopt.” Het is dan ook juist bij zo’n heftige schade extra prettig als je een verzekeringsadviseur hebt. Die is er namelijk niet alleen om advies over verzekeringen te geven, maar ook voor ondersteuning bij schade. Dat geldt zeker ook voor Kim: “Bij een schade met impact ben ik er altijd bij. Of het nu gaat om grote financiële of emotionele impact. We zetten dan samen alles op een rij en ik ondersteun klanten bijvoorbeeld bij het bezoek van een expert of taxateur. Als er emotie in het spel is kun je vaak niet meer helder denken. Daar ben ik dan voor. Je moet namelijk natuurlijk wel alles kunnen aantonen. Als verzekeringsadviseur zorg je ervoor dat het dossier van de klant op orde is. Ik doe bijvoorbeeld elke 3 jaar een inventarisatie en check dan of er belangrijke dingen zijn aangekocht. Ik houd dat vervolgens bij voor mijn klanten. Vaak weet iemand op zo’n moment niet goed wat voor grote aankopen er zijn gedaan of wat er precies waar stond. Dan wordt het dus ook niet vergoed. Als verzekeringsadviseur ontzorg je de klant echt op zo’n moment.”

"Ook bedrijven zullen er niet bij stilstaan dat je er door asbest gewoon weken uit kunt liggen."

“Wie heeft er nou een Milieuschadeverzekering?”

Hoewel het voor het hele gezin een traumatische gebeurtenis was, is het bij Kim gelukkig relatief goed afgelopen. Het was voor haar meteen een reden om haar portefeuille nog eens extra onder de loep te nemen. “De taxateur die destijds vanuit Klaverblad kwam gaf aan dat het verstandig was om asbest apart met de Milieuschadeverzekering mee te verzekeren. Er zat namelijk veel asbest onder het dak. Milieuschade had ik dus gelukkig verzekerd, en ook had ik een Reconstructiekostenverzekering afgesloten. Alleen natuurlijk niet vanuit de gedachte dat er asbest in de kachel zat. Maar hoeveel mensen hebben er géén Milieuschadeverzekering? Ik liep mijn portefeuille door en zag dat er veel klanten waren met huizen waarin misschien ook wel een asbestrookkanaal kon zitten. Die heb ik daarop geattendeerd.

Het heeft voor ons ongeveer een maand geduurd voordat we weer terug konden. Ook bedrijven zullen er niet altijd bij stilstaan dat je er door asbest gewoon weken uit kunt liggen. Dat was voor mij dan ook meteen een punt dat ik mijn MKB-klanten extra ben gaan wijzen op het belang van een Milieuschadeverzekering en Reconstructiekostenverzekering. Het kan je zomaar overkomen. Ook als alles goed onderhouden is. En het hoeft niet eens bij jezelf te ontstaan. Stel je voor dat het van de buren naar jou overslaat?

Check je verzekeringen

Als het voorval één ding heeft versterkt, dan is het wel Kim haar motivatie om mensen te helpen. “Op ons briefpapier staat: ‘ontzorgen is onze passie’ en dat is ook echt zo. Als verzekeringsadviseur wil ik mensen bijstaan op de momenten dat het nodig is. En daarvoor moeten mensen passend verzekerd zijn. Je ziet vaak dat mensen pas na een slechte ervaring zich bij een verzekeringsadviseur melden. Dat ze bijvoorbeeld voor de goedkoopste premie zijn gegaan, maar zich niet hadden verdiept in de dekking. Vaak denken mensen dat het een stuk duurder is om je te laten verzekeren via een verzekeringsadviseur. En dat ze geld besparen door zelf online een verzekering af te sluiten. Meestal is dat alleen helemaal niet zo en zijn de premies vaak niet eens duurder. En dan heb je dus wel de meerwaarde van een adviseur.” Check je verzekeringen, voorwaarden en dekking dan ook regelmatig, is het advies van Kim. “Het geeft een fijn gevoel om te weten dat schade goed afgehandeld wordt als er iets is.”

Een adviseur helpt je graag

Wil je goed advies over hoe je jezelf of je bedrijf op een passende manier kunt verzekeren? Een verzekeringsadviseur helpt je graag! Je vindt altijd wel een adviseur bij jou in de buurt.

Zoek een adviseur