"Na een brand komen mensen bij ons even op adem" Na een brand helpt Stichting Salvage mensen in de eerste paar cruciale uren en gaat pas weg als er een stabiele en veilige situatie is.

Stichting Salvage: "Na een brand komen mensen bij ons even op adem"

Brand heeft veel impact. Zeker in de eerste uren erna neemt de paniek het makkelijk over. In die cruciale uren zorgt Stichting Salvage voor de eerste hulp. Bertran Hallink (beleidsmedewerker) en Johan van den Berg (directeur) vertellen hoe ze dat doen.

Bertran: "Na een brand is het belangrijk dat je goed wordt opgevangen. Daar is in 1987 Stichting Salvage voor opgericht. Dat spreek je gewoon op z’n Nederlands uit: Sal-va-zje. Wij komen langs als je brand meemaakt of waterschade. De brandweer schakelt ons in. Binnen een uur is dan één van onze coördinatoren ter plaatse. Dat lukt vrijwel altijd, ook middenin de nacht."

Aandacht

Johan: "Als je aankomt, zijn er drie dingen van belang: aandacht, actie en advies. Je moet allereerst zorgen dat er een rustige plek is waar je tijd kunt nemen voor de aandacht. Vaak is dat bij de buren, maar een cafeetje verderop is ook prima. In ieder geval een plek weg van de hectiek waar je je los kunt maken van de brand. Even weg van de paniek."

Bertran: "Met een glaasje water of een kopje koffie erbij neem je ze mee in wat je voor ze kunt betekenen. Dat is een stukje geruststelling. Als je zegt: ‘’we weten wat we doen, wij gaan je helpen’’ haal je ze uit hun reddeloosheid. Wij zijn geen zorgverleners, we hebben alleen een schouderfunctie. Bij ons komen mensen even op adem."

"Met een glaasje water of kopje koffie erbij neem je ze mee in wat je voor ze kunt betekenen. Dat is een stukje geruststelling."
medewerker Stichting Salvage bij brand

Actie

Johan: "Onder het puntje ‘actie’ valt het voorkomen van ergere schade. Namens de verzekeraars mogen wij de kosten maken die daarvoor nodig zijn. We hebben een groot netwerk van bedrijven die we 24/7 kunnen inschakelen. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat we een bedrijf in de buurt vragen om snel bluswater weg te zuigen, zodat er geen verdere waterschade ontstaat en de kosten nog meer oplopen. Zo creëren we een schadestop, een stabiele situatie."

Advies

Bertran: "Onze laatste taak is advies. We zorgen voor handelingsperspectief. Het is fijn als je zelf niet hoeft uit te zoeken wat de volgende stappen zijn. Dat doen wij voor je. We geven altijd een foldertje mee waar we dat in opschrijven. Dat geeft een stukje houvast. We stellen de verzekeraar ook alvast op de hoogte.

Brand gehad in huis. Wat nu?

Na een brand zijn er veel zaken die geregeld moeten worden. Zaken waar je zelf misschien niet een-twee-drie aan denkt in zo’n situatie. Daarom zetten wij ze voor je op een rijtje.

Wat doen na een brand?

Hoe lang we blijven, verschilt heel erg. Wij gaan pas weg als er een stabiele en veilige situatie is gecreëerd. Dat kan al na een uurtje zijn, maar bij een grote flatbrand kan het ook zomaar meerdere dagen duren. In zo’n geval is er niet maar één coördinator, maar een heel crisisteam aanwezig."

Geen kosten voor hulp

Johan: "Voor onze hulp hoeven de gedupeerden niet te betalen. Dat doen de verzekeraars. Als wij de melding krijgen, weten wij niet of een klant verzekerd is of niet. Dat maakt voor ons ook niet uit. Als achteraf blijkt dat er geen verzekering is, wordt de rekening betaald uit ons garantiefonds. Is de klant wel verzekerd? Dan betaalt de verzekeraar."

Coördinatoren

Bertran: "Onze mensen werken bij expertisebureaus of bij verzekeraars. Normaal gesproken gaan zij langs om de schade namens verzekeraars vast te stellen. Met enige regelmaat hebben ze een week dienst bij Salvage. In die week gaat hun werk voor ons voor op hun reguliere taken. Maar dat vindt niemand erg. Ze worden er namelijk ook betere experts van. Ze kunnen zich beter inleven in de emotionele schade."

Johan: "Elke coördinator heeft zijn eigen expertise. De één gaat vaak bij bedrijfsbranden langs, de ander doet meer particuliere schades. Daar zijn soms ook kinderen bij betrokken. Al zijn die meestal al ergens anders ondergebracht als wij aankomen. De coördinator spreekt ze meestal niet. We geven de ouders wel advies. Het is natuurlijk een indrukwekkende gebeurtenis, zeker voor een kind. Dat moeten ze goed verwerken."

Help kinderen de brand verwerken

Heb je kinderen en waren ook zij betrokken bij de brand in huis? Klaverblad heeft in samenwerking met kinderpsycholoog Tischa Neve het e-book ‘Verwerkverhaaltjes’ ontwikkeld. Hierin zijn korte verwerkverhaaltjes te lezen die kinderen helpen bij het verwerken van de brand.

Lees het e-book

Klaverblad Helpt

Een ingrijpende gebeurtenis als brand, inbraak of een aanrijding veroorzaakt veel materiële schade. Als verzekeraar lossen we dat graag voor je op. En ook helpen we je bij het verwerken van de emotionele schade. Bij Klaverblad draait het namelijk om mensen.

Lees meer over Klaverblad Helpt