Help! Mijn bagage is verloren, beschadigd of vertraagd Komt u na een lange vlucht aan op bestemming, maar is uw bagage verloren, beschadigd of vertraagd? Dat is natuurlijk erg vervelend. Wij leggen u uit wat u het beste kunt doen.

Help! Mijn bagage is verloren, beschadigd of vertraagd

Na een vlucht van vele uren komt u aan op de luchthaven om te genieten van een welverdiende vakantie. Na het paspoort te hebben opgefleurd met een nieuwe stempel, ontvouwt er zich bij de bagagebanden een waar doemscenario: uw bagage verschijnt niet op de bagageband. Wel zo fijn om te weten wat u op dat moment moet doen.

Doe aangifte via het PIR-formulier

Als uw bagage bij aankomst op de luchthaven van bestemming beschadigd, vertraagd of kwijt is, is het belangrijk om het hoofd koel te houden. Zo moet u vóór het verlaten van de bagagehal aangifte doen bij de betreffende vertegenwoordiger op de luchthaven. Dit doet u via het ‘Property Irregularity Report’, ook wel bekend als het PIR-formulier. Van de vertegenwoordiger op de luchthaven krijgt u een kopie van dit formulier zodra de aangifte gedaan is.

Bewaar het PIR-formulier goed voor het melden van uw schade

Uw aangifterapport is hét bewijs dat uw bagage niet, of in beschadigde staat, op de luchthaven is gearriveerd. Ook heeft u hem nodig om een schadeclaim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij, de reisorganisatie of uw reisverzekeraar. Bewaar hem dus goed.

Is uw bagage verloren?

Verloren bagage is natuurlijk erg vervelend. Er zitten veel spullen in, met alles bij elkaar een behoorlijke waarde. Als uw bagage kwijt is en na 3 dagen nog niet teruggevonden is, dan kunt u een ‘Bagage Inventory en Claim-formulier’ invullen op de website van de luchtvaartmaatschappij. Vul daarbij de benodigde informatie zoals het dossiernummer van het PIR-formulier in. De bagage wordt als verloren beschouwd als het na 21 dagen nog niet is teruggevonden. In dat geval kunt u een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij.

De schadevergoeding voor verloren bagage

Houd er bij het indienen van uw schadeclaim rekening mee een luchtvaartmaatschappij een maximale vergoeding van ongeveer € 1.300,- uitkeert. Heeft u bij ons een doorlopende reisverzekering met bagagedekking afgesloten? Vergeet dan niet uw schade online te melden of neem contact op met uw verzekeringsadviseur.

Heeft u beschadigde bagage?

Is uw bagage beschadigd op uw vakantiebestemming aangekomen? Geef de beschadigingen aan op het PIR-formulier en maak ook foto’s van de beschadigingen, zodat u bewijs heeft. Na ontvangst van de koffer heeft u slechts 7 dagen de tijd om de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk te stellen voor de schade. Wacht hier dan ook niet te lang mee. Hierna zal de luchtvaartmaatschappij de claim namelijk niet meer in behandeling nemen. Als reisverzekeraar helpen wij u daar uiteraard wel graag bij.

Komt uw bagage vertraagd aan?

Bent u eenmaal aangekomen in het land van bestemming en komt uw bagage vertraagd aan of helemaal niet? U heeft dan het recht om de ‘hoognodige spullen’ aan te schaffen om de tijd te overbruggen tot de bagage weer terecht is. Denk hierbij aan toiletartikelen, ondergoed, en kleding. Natuurlijk kan de term ‘hoognodig’ ook per type vakantie verschillen. Vliegt u naar de Spaanse Costa voor een strandvakantie? Dan kunt u niet volledig van uw vakantie genieten zonder badkleding. Gaat u op skivakantie? Dan kunt u mogelijk de kosten van het huren van uw ski-outfit vergoed krijgen.

Het kopen van ‘hoognodige spullen’

Om niet voor verrassingen te staan is het handig om vooraf met uw luchtvaartmaatschappij of reisverzekeraar te overleggen wat u precies wilt kopen. Bewaar de betalingsbewijzen daarnaast goed. Deze heeft u nodig voor uw schadevergoeding.

We helpen u graag bij verloren, beschadigde of vertraagde bagage

Met de Klaverblad Rechtsbijstandverzekering helpen we u graag bij het verhalen van de schade als uw bagage beschadigd, vertraagd of helemaal niet aankomt op uw bestemming. Een ingevuld PIR-formulier vergroot de kans dat dit lukt. Na ontvangst van alle informatie nemen wij zo snel mogelijk contact met u op om de juridische mogelijkheden te bespreken.

Heeft u nog vragen of hulp nodig?

Als u tijdens of na de reis vragen heeft, dan kunt u uiteraard altijd telefonisch contact met ons opnemen. We zijn op werkdagen bereikbaar tussen 08:30 en 20:00 uur via 079 - 3 204 816 en helpen u graag!

Voorkom schade op vakantie