man timmert aan dak

Medische acceptatie bij arbeidsongeschiktheid

Vraagt u een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) aan? Dan moeten we uw aanvraag eerst medisch accepteren. Dit doen we met een gezondheidsverklaring. Dit betekent dat wij op basis van advies van onze medische dienst beoordelen of wij uw aanvraag accepteren, afwijzen of aanvullende voorwaarden opstellen.

Gezondheidsverklaring

Na de aanvraag van uw AOV, vult u een gezondheidsverklaring in. Dit kan per post of via internet. Vermeldt u op deze gezondheidsverklaring een aandoening, ziekte of klacht? Dan kan de medische dienst meer informatie nodig hebben. Heeft u géén aandoening, ziekte of klacht? En heeft u volgens onze medische dienst een gezond gewicht? Dan gaan we vanuit medisch oogpunt akkoord met uw AOV-aanvraag.

Een gezondheidsverklaring regelt u in 4 stappen

Vraagt u een AOV bij ons aan? Dan kijken wij naar uw gezondheid. Dit doen wij met een paar vragen: de gezondheidsverklaring. Aan de hand daarvan beoordelen wij hoe groot uw kans op arbeidsongeschiktheid is. Zo werkt het:

  1. Vul uw gezondheidsverklaring in. Dit duurt ongeveer 10-15 minuten. Doe dit eerlijk, zorgvuldig en zo volledig mogelijk.
  2. Een medisch adviseur bekijkt of meer informatie nodig is. Is extra informatie nodig? Dan krijgt u een brief of e-mail.
  3. Vertel ons als uw gezondheidssituatie verandert. Verandert uw gezondheid in de tijd tussen het indienen van de gezondsverklaring en de acceptatie van uw aanvraag? Geef dit dan direct door. Anders loopt u het risico dat u geen of een lagere uitkering krijgt.
  4. Een medisch adviseur adviseert ons over uw situatie. Hij of zij geeft ons advies over het wel of niet accepteren van uw aanvraag of dat we uw aanvraag accepteren onder bepaalde voorwaarden.

Medische dienst

Het kan dus zo zijn dat onze medische dienst meer informatie van u nodig heeft om een beslissing te nemen. Ze kunnen u een extra vragenlijst opsturen. Of u vragen om een medische keuring te ondergaan bij een andere arts dan uw huisarts. Een andere mogelijkheid is dat de medische dienst uw huisarts wat vragen wil stellen. Dan ontvangt u altijd een bericht van ons. Bovendien hebben wij uw toestemming nodig om dit te mogen doen. Deze geldt alléén voor het inwinnen van informatie over de ziekte, aandoening of klacht die u heeft vermeld op de gezondheidsverklaring.

Afwijzing of acceptatie van uw arbeidsongeschiktheidsverzekering-aanvraag

Op basis van uw gezondheidsverklaring en op de verdere informatie die de medische dienst mogelijk over u verkregen heeft, kunnen wij uw aanvraag afwijzen. Het risico dat u arbeidsongeschikt raakt is dan te groot. Een verhoogd risico op arbeidsongeschiktheid hoeft niet altijd een afwijzing te betekenen. We kunnen uw aanvraag alsnog accepteren met daarbij een voorstel over bijvoorbeeld:

  • Een hogere premie
  • Een uitsluiting
  • Een beperking van de eindleeftijd
  • Een langere eigenrisicotermijn
  • Een combinatie van bovenstaande

Als we alle gezondheidsgegevens hebben ontvangen, geven wij vaak binnen 5 werkdagen een reactie. De tijd die u nodig heeft om de vragen te beantwoorden, een keuring te ondergaan, vallen daarbuiten. Dit geldt ook voor tijd die een huisarts of specialist nodig heeft om de vragen te beantwoorden. Helaas kan het soms wel enkele weken duren voordat wij een reactie van een arts ontvangen. Uiteraard is het onze bedoeling om u zo snel mogelijk meer duidelijkheid te geven.

Persoonlijk advies over onze arbeidsongeschiktheidsverzekering?

Wilt u nog meer weten over medische acceptatie bij arbeidsongeschiktheid of over de Klaverblad Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen? Een assurantieadviseur staat klaar voor u om meer informatie te geven en om u de best passende AOV te adviseren.

Klaverblad AOV

Handige documenten

Laat u adviseren

Welke verzekering het beste bij u past, hangt af van uw persoonlijke situatie en wensen.

Vraag advies aan een assurantieadviseur.

Vind een assurantieadviseur

Verzeker u zelf online

U regelt snel en gemakkelijk uw eigen arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Bereken en vraag aan