Welke regels gelden er voor toegankelijkheid?
Wat bedoelen we met toegankelijkheid?
Voor verzekeringsmaatschappijen betekent toegankelijkheid dat zoveel mogelijk mensen onze diensten kunnen gebruiken. Ook als je een beperking of handicap hebt. Bijvoorbeeld als je blind of slechtziend bent, niet goed kunt horen of een lichaamsdeel niet goed kunt gebruiken. Met onze diensten bedoelen we dat wat je bij de verzekeringsmaatschappij kunt afsluiten. Bijvoorbeeld een autoverzekering of een inboedelverzekering.
In deze informatie leggen we uit welke regels gelden voor toegankelijkheid. En hoe we hier als verzekeringsmaatschappij aan voldoen. Nu en in de toekomst. Je leest ook wat je kunt doen als je vindt dat iets niet goed werkt.
Op onze website www.klaverblad.nl/toegankelijkheid staat meer informatie over toegankelijkheid. En je kunt altijd contact met ons opnemen als je vragen hebt. Dit kan op de volgende manieren:
- Je kunt een bericht sturen via het contactformulier.
- Je kunt ons bellen. Bekijk de contactpagina voor de juiste telefoonnummers.
Welke regels gelden voor toegankelijkheid?
Er zijn regels voor verzekeringsmaatschappijen om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen onze verzekeringen op een toegankelijke wijze kunnen afsluiten. Deze regels gelden voor alle verzekeringsmaatschappijen in Europa. De regels gaan over verschillende onderwerpen. Hieronder leggen we uit om welke onderwerpen het gaat en hoe we aan de regels voldoen.
Duidelijke uitleg over onze diensten en hoe je ze kunt gebruiken
Per dienst geven we aan waar je meer informatie kunt vinden. Bijvoorbeeld op onze website. Deze informatie kun je ook altijd bij ons opvragen.
Informatie is op verschillende manieren te vinden en te gebruiken
Je kunt onze informatie digitaal vinden en gebruiken via onze website. Of op papier als je ons hierom vraagt. De digitale informatie is zo gemaakt dat deze wordt voorgelezen als je een schermlezer of voiceover gebruikt.
Informatie is begrijpelijk
We schrijven alles zo duidelijk mogelijk op, in begrijpelijke taal. Soms moeten we bepaalde woorden gebruiken. Bijvoorbeeld omdat dit zo in de wet staat. Dan leggen we deze woorden uit, zodat duidelijk is wat we bedoelen.
Tekst en foto’s of plaatjes zijn goed zichtbaar of kun je aanpassen
We zorgen dat teksten en foto’s of plaatjes goed zichtbaar zijn. Met duidelijke verschillen tussen kleuren en een goed leesbaar lettertype. Zijn de standaard letters of afbeeldingen te klein om ze goed te kunnen zien? Dan zorgen we dat je deze groter kunt maken.
Kleuren zijn niet nodig om een dienst te gebruiken
We zorgen dat je onze diensten kunt gebruiken zonder dat je hiervoor kleuren moet kunnen zien.
Uitleg over video, foto’s, plaatjes en geluid
Geven we informatie over het afsluiten van een verzekering via video, foto’s of plaatjes? Dan leggen we uit wat hierop te zien is. En zorgen we dat dit voorgelezen kan worden door een schermlezer of voiceover. Gebruiken we geluid? Dan zorgen we voor ondertiteling of een beschrijving van de inhoud.
Geen flitsend licht of snel veranderende beelden
We gebruiken geen flitsend licht of snel veranderende beelden bij informatie over het afsluiten van een verzekering, zodat je rustig zicht hebt.
Gebruik hulpmiddelen
Maak je gebruik van standaard hulpmiddelen? Zoals bijvoorbeeld een schermlezer? Dan zorgen we dat je hiermee onze diensten en producten kunt gebruiken.
Online je verzekeringen regelen
We maken het zo makkelijk mogelijk om online je verzekeringen te regelen. Precies weten welke verzekering het beste bij u past? Dat hangt af van uw persoonlijke situatie en wensen. Een adviseur helpt u graag bij het vinden van een verzekering die daar bij aansluit.
Hoe zorgen we dat we blijven voldoen aan de regels voor toegankelijkheid?
We blijven werken aan het verbeteren van onze diensten. We houden in de gaten of wetgeving verandert. En zorgen dat we op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen. Ook horen we graag van onze klanten hoe ze denken over onze diensten. En of ze deze goed kunnen afsluiten.
Er wordt gecontroleerd of we als verzekeringsmaatschappij voldoen aan de regels voor toegankelijkheid. Dit doet vooral de Autoriteit Financiële Markten (AFM) als belangrijkste toezichthouder. We moeten het ook zelf doorgeven als we vaststellen dat we niet aan een regel voor toegankelijkheid voldoen. En zorgen dat we dit oplossen. We hebben een werkwijze ingericht om te weten of we mogelijk niet aan een regel voldoen. Hiervoor onderzoeken we bijvoorbeeld de klachten en vragen die we van onze klanten ontvangen. En we onderzoeken zelf of onze diensten en producten aan de regels voldoen met verschillende controles.
Wat kan ik doen als iets niet goed werkt?
Helaas gaat er ook weleens iets mis of werkt iets niet zo goed als we willen. Kun je iets niet gebruiken? Of vind je dat we het als verzekeringsmaatschappij beter kunnen doen? Neem dan contact met ons op.
Dit kan op de volgende manieren:
- Je kunt ons bellen, bekijk de contactpagina voor onze contactgegevens.
- Je kunt een bericht sturen via het contactformulier.