Fraudebeleid

Fraude en vertrouwen

Wij waarderen onze klanten. En ook hun eerlijkheid. Aangezien ook u als eerlijke klant de dupe bent als iemand anders fraudeert, is dat voor ons des te meer reden om fraude te bestrijden. En ook om wat meer uitleg te geven over fraude en de gevolgen ervan. Wist u bijvoorbeeld dat wij in 2018 maar liefst € 1.200.000 bespaard hebben?

Wat is fraude?

Wij vertrouwen erop dat onze klanten altijd eerlijk zijn bij het aanvragen van een verzekering of het indienen van een schadeclaim. Als klanten echter onterecht geld of een service van ons proberen te krijgen, is sprake van fraude. U kunt hierbij denken aan het volgende:

  • Bewust onjuiste informatie invullen bij een verzekeringsaanvraag
  • Bij een schademelding iets anders vertellen dan wat er echt gebeurd is
  • Bewust informatie achterhouden
  • Het indienen van valse documenten of nota's (met bijvoorbeeld een aangepaste datum of een aangepast bedrag)
  • Bij een schademelding liegen over het bedrag of de hoeveelheid spullen

De gevolgen voor andere verzekerden

Samen met onze andere klanten draagt u de financiële risico’s voor als er iets misgaat. Als eerlijke klant betaalt u dus ook mee aan onterechte claims van fraudeurs. Als er fraude wordt gepleegd, raakt dit alle klanten die premie betalen. De premies gaan uiteindelijk omhoog en zo bent ook u de dupe van fraude. Daarom onderzoeken wij verdachte schadeclaims en nemen we maatregelen als er daadwerkelijk fraude is gepleegd.

Wat doen wij als er fraude is gepleegd?

Als iemand betrapt wordt op fraude dan kan dat de volgende gevolgen voor die klant hebben:

  • De ingediende schadeclaim wordt niet uitbetaald
  • De klant moet een uitbetaalde schadeclaim terugbetalen
  • De verzekering(en) van de fraudeur wordt geweigerd of stopgezet
  • Er wordt aangifte gedaan bij de politie
  • Er worden kosten in rekening gebracht bij de fraudeur via SODA*
  • De fraudeur registreren in het waarschuwingssysteem van de stichting CIS. Alle verzekeraars kunnen in dit systeem kijken. De fraudeur kan zich dan moeilijker verzekeren tegen normale premies.

* Bij incasso via SODA wordt er een standaard schadevergoeding van € 532,00 voor onze interne onderzoekskosten in rekening gebracht. Naast deze kosten, vragen wij ook andere onterecht gemaakte kosten terug. Bijvoorbeeld de externe onderzoeks- en expertisekosten. Voor meer informatie kunt u naar de website van SODA.