Vlucht geannuleerd? Dit zijn je rechten als reiziger Als je een vliegvakantie in het vooruitzicht dan is het zeker in deze tijden handig om te weten wat je rechten zijn. Je leest ze hier.

Vlucht geannuleerd? Dit zijn je rechten als reiziger

Het zijn onzekere tijden voor iedereen die komende tijd een vliegvakantie in het vooruitzicht heeft. Gaat je vlucht gewoon door of toch niet? In deze blog lees je per situatie wat je als reiziger kunt doen. En wanneer je wel en niet recht hebt op een vergoeding.

Hoe vervelend het ook is als je oorspronkelijke (vakantie)reis niet kan doorgaan, als reiziger heb je gelukkig rechten als je vlucht wordt geannuleerd. De luchtvaartmaatschappij moet dan helpen. In de praktijk betekent dat: nieuwe tickets of je geld terug. Maar er zijn wel voorwaarden en uitzonderingen. Met een rechtsbijstandsverzekering kun je hulp krijgen bij het terugvorderen.

Situatie 1: losse vlucht méér dan 14 dagen van tevoren geannuleerd

Je hebt recht op een terugbetaling als je een los ticket hebt geboekt (dus geen pakketreis) en je vlucht meer dan 14 dagen voor vertrek wordt geannuleerd. De terugbetaling moet je wel zelf aanvragen bij de luchtvaartmaatschappij. Soms wordt je vlucht automatisch omgeboekt. Komt dat je niet uit? Dan kun je de omboeking weigeren, een terugbetaling aanvragen en een nieuw ticket boeken. Het prijsverschil is dan terug te vragen bij de maatschappij van je oorspronkelijke ticket.

Annuleringskosten van het verblijf

Boek je geen nieuw vliegticket bij een geannuleerde heenvlucht, dan kan dat gevolgen hebben. Houd er rekening mee dat de aanbieder van je vakantieverblijf je bijvoorbeeld extra kosten kan doorberekenen als je je accommodatie annuleert, omdat je vlucht niet doorging. Hetzelfde geldt voor de terugvlucht: als deze niet door de luchtvaartmaatschappij zelf is geannuleerd, betaal je kosten bij het annuleren van het ticket. Deze kosten krijg je helaas niet vergoed.

Situatie 2: losse vlucht minder dan 14 dagen van tevoren geannuleerd

Wordt de vlucht waarvoor je een los vliegticket hebt minder dan 14 dagen voor vertrek geannuleerd, dan moet de luchtvaartmaatschappij je een alternatief aanbieden. Anders heb je recht op een vergoeding. Een alternatieve vlucht mag je weigeren als het je niet goed past. De luchtvaartmaatschappij is dan verplicht het door jou betaalde vliegticket alsnog terug te betalen. Daarnaast heb je recht op compensatie. Als je zelf een alternatieve/nieuwe vlucht boekt, kun je het mogelijke prijsverschil, plus eventueel een compensatie voor de consequenties van een vroegere of latere vlucht, in de meeste gevallen terugvragen van de luchtvaartmaatschappij.

Situatie 3: een pakketreis wordt geannuleerd

Heb je je reis en verblijf (en eventueel vervoer) bij één aanbieder geboekt? Dan is deze reisaanbieder je eerste aanspreekpunt. Bij pakketreizen is de reisorganisatie namelijk verantwoordelijk en aansprakelijk voor jouw reis. Samen met jou bekijken ze de alternatieven. Als je reisorganisatie is aangesloten bij de ANVR, hoef je je geen zorgen te maken over de vergoeding. Je pakketreis wordt dan altijd volledig vergoed.

Tijd om rechtsbijstand in te schakelen?

Ben je zelf de hoofdboeker en wordt (een deel van) je vergoedingsaanvraag afgewezen? Dan kunnen we je in alle bovenstaande situaties helpen als je een rechtsbijstandsverzekering bij ons hebt. Zorg wel dat je zelf al een verzoek tot terugbetaling of compensatie hebt gedaan bij de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie voordat je de zaak bij ons aanmeldt. 

Dit hebben we van je nodig

We hebben zoveel mogelijk informatie nodig over wat er precies gebeurd is. De gevraagde informatie hieronder kun je mailen naar rechtsbijstand@klaverblad.nl.

 

  • E-ticket of boekingsbevestiging

  • Identiteitsbewijs of paspoort (alle passagiers)

  • De reden van de vertraging. Zijn er bewijsstukken? Stuur deze ook mee.

  • Bewijs waaruit blijkt dat u op tijd aanwezig was bij Schiphol. Een foto van je horloge op de luchthaven bijvoorbeeld. Of een foto met je telefoon waarbij je tijdstempel is ingeschakeld. Maar ook een parkeerticket of treinkaartje geldt als bewijs.

  • Hoelang duurde de vertraging? Vermeld de oorspronkelijke en uiteindelijke aankomsttijd

  • De losse verklaring waarin luchtvaartmaatschappij aangeeft waarom je vlucht is geannuleerd

  • Een kostenoverzicht met alle kosten als gevolg van de vertraging en/of annulering van je vlucht (inclusief de digitale bonnen)

Heb je nog vragen die hier niet beantwoord zijn? Op onze website kun je nog even doorlezen over rechten bij vertraagde vluchten.

Hoe zit het eigenlijk met de dekking van uw doorlopende reisverzekering?

Heeft u uw vlucht gemist of is deze geannuleerd of vertraagd door de chaos op Schiphol? We leggen u bij de Veelgestelde vragen graag meer uit over wat we voor u kunnen betekenen als bij ons een doorlopende reisverzekering heeft.