Klachten over onze rechtshulp
Als u gebruikmaakt van uw Klaverblad Rechtsbijstandverzekering dan handelt Klaverblad Rechtsbijstand Stichting (de Stichting) uw verzoek om rechtshulp voor u af. Als u niet tevreden bent over de manier waarop de Stichting u helpt, kunt u daarover een klacht indienen.
Indien de Stichting als incassodienstverlener optreedt, kunt u ook een klacht kenbaar maken als u een derde bent met een rechtstreeks belang.
In beide gevallen onderzoekt een van de onafhankelijke bedrijfsadvocaten van de Stichting uw klacht.
Hoe dient u een klacht in?
Vul online dit klachtenformulier in voor rechtsbijstandsklachten
Stuur een e-mail naar klachtenRB@klaverblad.nl
Stuur uw klacht per post naar:
Klaverblad Rechtsbijstand Stichting
T.a.v. Klachten RB
Postbus 3012
2700 KV Zoetermeer
Vermeld altijd uw naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en polis- of dossiernummer. Heeft u bijlagen die uw klacht verder toelichten? Stuur deze dan mee. Ook horen we graag van u hoe u uw klacht zelf het liefst opgelost ziet worden. Dan nemen we dit mee in onze behandeling.
Wat gebeurt er met uw klacht?
U krijgt binnen een werkdag een ontvangstbevestiging van ons. Vervolgens onderzoekt een van de onafhankelijke bedrijfsadvocaten uw klacht grondig en verdiept zich in uw dossier. Daarna neemt hij of zij contact met u op. Ook zullen zij in gesprek gaan met de behandelaar van uw zaak. Lukt het niet de klacht naar tevredenheid op te lossen? Dan ontvangt u een e-mail waarin u leest wanneer u uiterlijk een beslissing van de bedrijfsadvocaat mag verwachten.
Privacy
Bij het behandelen van uw klacht verwerken wij uw persoonsgegevens. In ons privacystatement leest u hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan.
Hoe blijven we leren?
Het klachtenbureau registreert uw klacht en het klachtonderwerp. Het klachtenbureau brengt periodiek verslag uit over de afhandeling van de klachten en doet aanbevelingen ter voorkoming van nieuwe klachten. Zo worden ook bestaande procedures continu verbeterd.
We behandelen verzekerden zo fair mogelijk. Verzekerden krijgen waar zij recht op hebben. Dat betekent ook dat we niet alle verzoeken om rechtshulp kunnen honoreren. Soms voelt een juridisch probleem onrechtvaardig en is gelijk hebben niet hetzelfde als gelijk krijgen. Om premies voor iedereen betaalbaar te houden, toetsen we of het geschil onder de dekking van de verzekering valt. Daarbij is het belangrijk dat we onze beslissingen snel en begrijpelijk aan onze klanten communiceren. We blijven hier extra aandacht aan besteden en werken aan een betere begeleiding van nieuwe medewerkers om dit proces te versterken.
We merkten dat 2024 een uitdagend jaar was door een hogere instroom van zaken en een krappe bezetting. Hierdoor ontstonden capaciteitsproblemen. Om hier beter op in te spelen, hebben we extra vacatures uitgezet en werken we met verbeterde rapportages om vooruit te kijken en tijdig te anticiperen op wat komt zodat ons HR team in een eerder stadium kan werven als dat nodig is.
Goede rechtshulp vraagt om vakmanschap. Nieuwe medewerkers moeten goed en snel worden ingewerkt. Daarom hebben we ons onboardingsplan aangepast met intensievere begeleiding en betere controle op werkzaamheden. Dit helpt ons om nieuwe collega’s sneller op een goed niveau inzetbaar te hebben en de kwaliteit van onze dienstverlening hoog te houden.
Ook als een geschil niet onder de dekking valt, willen we dat onze klanten zich gehoord voelen. We hadden al de afspraak om een afwijzing telefonisch toe te lichten, maar als een klant niet bereikbaar was, volgt een schriftelijke afwijzing. We proberen nu extra belpogingen te doen voordat we een afwijzing schriftelijk bevestigen of we vragen klanten telefonisch contact met ons op te nemen als zij behoefte hebben aan een toelichting. Zo kunnen we beter uitleggen waarom een zaak niet in aanmerking komt voor rechtshulp en eventuele vragen direct beantwoorden.
Door deze verbeteringen blijven we werken aan een nog betere dienstverlening voor onze verzekerden.
Is uw klacht niet opgelost?
We hopen dat u tevreden bent met de manier waarop wij uw klacht hebben behandeld. Is dit toch niet het geval? Dan kunt u terecht bij een klachteninstantie of de rechter.
Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)
Als u ontevreden bent over de manier waarop uw klacht over uw rechtsbijstandsdossier is afgewikkeld, kunt u als consument terecht bij de Stichting Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Dat geldt ook voor natuurlijke personen die in het kader van de Wet Kwalteit Incassodienstverlening niet tevreden zijn over de manier waarop de klacht is afgewikkeld.
Het is pas mogelijk om het Kifid in te schakelen nadat de bedrijfsadvocaten van de Stichting uw klacht hebben behandeld. De contactgegevens van het Kifid zijn:
Stichting Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)
Postbus 93257
2509 AG Den Haag
Telefoon: 070 - 3 338 999
www.kifid.nl
ODR-Platform
Als u als consument uw verzekering online heeft afgesloten, dan kunt u uw klacht ook aanmelden via het ODR platform van de Europese Commissie. De Europese Unie (EU) heeft dit platform opgezet voor alle consumenten binnen heel Europa.
Bevoegde rechter
Als consument en als zakelijke klant kunt u er ook voor kiezen om een procedure te starten bij de bevoegde rechter.