Klaverblad Verzekeringen ziet winst bijna verdubbelen

Voor Klaverblad Verzekeringen was 2014 een goed jaar. De onderlinge uit Zoetermeer verwacht een winst van ruim 95 miljoen euro. Dat is ruim 40 miljoen euro meer dan in 2013. Het gaat voor een groot deel om winst door waardestijging van de beleggingen, maar ook de technische resultaten stemmen tot tevredenheid. Deze zijn met 21,5 miljoen euro zo’n 16% gestegen ten opzichte van vorig jaar.

“We verdienen met medische verzekeringen en levensverzekeringen”, aldus directeur Peter Paul Barth in zijn nieuwjaarstoespraak. Met schadeverzekeringen maakt Klaverblad weliswaar nog verlies, maar Barth ziet hier wel een stijgende lijn: “In 2013 was het verlies op schadeverzekeringen 10 miljoen euro en in 2014 ongeveer 5,5 miljoen euro.”

Autoverzekeringen

Het verlies op schadeverzekeringen is voor het grootste deel toe te schrijven aan de portefeuille autoverzekeringen met bonusbescherming die Klaverblad voerde, maar waar medio vorig jaar de stekker uit is getrokken. “Dit heeft gezorgd voor een grote daling in de verdiende premie motorrijtuigen.” Barth verwacht voor 2015 een verdere krimp in deze branche.

Provisie

De verzekeraar zag niet alleen bij motorrijtuigen een daling in de verdiende premie. Ook bij levensverzekeringen en medische verzekeringen liep het premievolume vorig jaar terug. “Dat heeft natuurlijk veel te maken met het feit dat wij voor deze verzekeringen geen provisie meer geven”, verklaarde Barth.

Commercials

Klaverblad Verzekeringen introduceerde in 2014 één nieuwe commercial. “Dit jaar worden dat er twee”, kondigde Barth aan. De reclame-inspanningen leggen de onderlinge geen windeieren. “Uit onderzoeken blijkt dat Klaverblad Verzekeringen goed wordt gewaardeerd”, aldus Barth. Hij wees daarbij op de goede klanttevredenheid- en merkresultaten in het afgelopen jaar bij Marketresponse, AssurantieMagazine en Managementteam.

Eisen en regels

Voor 2015 verwacht Barth dat nog veel werk verzet moet worden om te voldoen aan de eisen van Solvency II, het Europese toezichtregime waaronder alle verzekeraars vanaf 1 januari 2016 komen te vallen. Daarbij stelt DNB steeds meer eisen en regels waar verzekeraars aan moeten voldoen. Dit alles vergt veel tijd en geld, zei Barth: “Tijd en geld die we niet kunnen inzetten voor het werk dat we het liefste willen doen: gewoon goede verzekeringen aanbieden aan consumenten en MKB.”